لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۶

نشست سمرقند؛ طالبان در برابر گروه‌های هراس‌افگن موجود در افغانستان اقدام جدی کند


نشست وزرای خارجه روسیه، چین، ایران و پاکستان در مورد افغانستان در سمرقند
نشست وزرای خارجه روسیه، چین، ایران و پاکستان در مورد افغانستان در سمرقند

روسیه، چین، ایران و پاکستان می‌گوید، برخی از گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان وجود دارند که طالبان باید در برابر آن‌ها اقدام جدی کنند.

این چهار کشور در حاشیهٔ نشست سمرقند، در پایان دومین نشست و در ادامهٔ چهارمین نشست چهارجانبه شان، در یک اعلامیه‌ای مشترک که روز جمعه به نشر رسید، در مورد هراس‌افگنی و وضعیت امنیتی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و افزودند، ولایت خراسان گروه داعش، جنبش ترکستان شرقی، تحریک طالبان پاکستان، اردوی آزادی‌بخش بلوچستان و جیش‌العدل برای امنیت منطقه و جهان یک تهدید هستند.

ولایت خراسان گروه داعش، جنبش ترکستان شرقی، تحریک طالبان پاکستان، اردوی آزادی‌بخش بلوچستان و جیش‌العدل برای امنیت منطقه و جهان یک تهدید هستند.
نشست سمرقند

در این اعلامیه از طالبان خواسته شده که در بخش مبارزه با هراس‌افگنی و از بین بردن گروه‌های هراس‌افگن به تعهدات‌شان عمل کنند و اجازه ندهند که از خاک افغانستان بر ضد کشور دیگری استفاده شود.

پیش از این نیز این در نشست‌های مشاوران شورای امنیت ملی کشورهای جنوب آسیا، نمایندگان کشورهای مشترک‌المنافع و برخی نشست‌های دیگر در هند، این خواست مکرراً از طالبان صورت گرفته است، اما طالبان مثل همیشه در پاسخ گفته که افغانستان برای هیچ کشوری تهدید نیست.

نشست سمرقند در مورد افغانستان
نشست سمرقند در مورد افغانستان

در نشست سمرقند ضمن تأکید بر استقلالیت و تمامیت ارضی افغانستان، برای پایان بحران کنونی، خواست دیالوگ سیاسی و گفت‌وگوهای به رهبری و مالکیت افغان‌ها نیز مطرح شده است.

وزیران خارجهٔ روسیه، چین، ایران و پاکستان همچنان از طالبان خواسته اند که به شمول همه اقوام و جوانب سیاسی یک حکومت همه‌شمول را ایجاد کنند و محدودیت‌های وضع شده بر زنان و دختران و اقلیت‌های دیگر را فوراً بردارند.

طالبان محدودیت‌های وضع شده بر زنان و دختران و اقلیت‌های دیگر را فوراً بردارند.
نشست سمرقند

با وجود این‌که این خواست در همه نشست‌های جهانی و منطقه‌ای از طالبان مطرح می‌شود، اما طالبان هیچ گام مثبتی را در این عرصه برنداشته اند.

در اعلامیه‌ای مشترک وزیران امور خارجهٔ روسیه، چین، ایران و پاکستان بیشتر به خواست‌های این کشورها از طالبان تمرکز شده، اما امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجهٔ حکومت طالبان در پایان این نشست به رسانه‌ها گفت، از کشورهای همسایه می‌خواهد تعامل خوب با افغانستان داشته باشند.

او افزود: "ما خوشحال شدیم که امروز در این نشست کشورهای منطقه می‌خواهند با حکومت جدید افغانستان تعامل داشته باشند، آن‌ها دربخش اقتصاد، سیاست و ترانزیت خواستار تعامل بیشتر هستند، این یک نقطه را در نشست سمرقند دریافت کردیم."

حضور سرپرست وزارت خارجه طالبان در سمرقند
حضور سرپرست وزارت خارجه طالبان در سمرقند

این نشست دومین نشست چهارجانبه میان روسیه، چین، ایران و پاکستان بوده که تمرکز آن بر افغانستان است.

این نشست نخستین بار به تاریخ ۲۵ ماه سنبلهٔ سال ۱۴۰۰ در حاشیهٔ سازمان شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان انجام شد که بیشتر موضوعات مشابهٔ و کمک‌های اقتصادی با افغانستان در آن به بحث گرفته شده بود.

XS
SM
MD
LG