لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

درگیری ها برای پنجمین روز در خرطوم پایتخت سودان ادامه یافت


درگیری در خرطوم پایتخت سودان
درگیری در خرطوم پایتخت سودان

خشونت‌ها در خرطوم پایتخت سودان امروز برای پنجمین روز پیهم ادامه دارد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که بمباردمان پیهم و انفجار‌های شدید در مناطق اطراف وزارت دفاع سودان و میدان هوایی آن به وقوع پیوسته است.

این مناطق از آغاز درگیری شاهد بیشترین خشونت‌ها بوده.

قدرت‌های خارجی از جمله امریکا درخواست آتش‌بس ۲۴ ساعته بین طرف‌های درگیر را مطرح کرده تا به گیرماندگان کمک‌های فوری رسانده شود.

طرف‌های درگیر جنگ در سودان ساعت شش شام به وقت محل به یک آتش بس ۲۴ ساعته توافق هم کردند اما اندکی بعد دو طرف همدیگر را به نقض آن متهم کردند.

یکی از باشنده‌های شهر خرطوم به رویترز گفته که به محض اجرای آتش بس، دوباره صدا‌های انفجار و بمباردمان شدید در نقاط مختلف شهر شنیده شد، او گفته که توانسته در این پنج روز تنها بامداد امروز برای دو ساعت با آرامش بخوابد.

درگیری در سودان شنبه گذشته میان عبدالفتاح البرهان رهبر اردوی آنکشور و محمد حمدان دقلو معاون او زمانی آغاز شد که میان آنها در مورد تلاش ادغام نیروهای پشتیبانی سریع در تشکیل اردوی منظم سودان اختلاف نظر به وجود آمد.

دقلو همچنان قوماندانی شبه نظامیان نیروهای پشتیبانی سریع را به عهده دارد و مخالف ادغام این نظامیان در اردوی منظم سودان است.

سازمان جهانی صحت به نقل از وزارت صحت سودان گزارش داده که در این درگیرها تا کنون حداقل ۲۷۰ نفر کشته و ۲۶۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

یکی از مقام‌های ارشد اردوی سودان گفته که عملیات آنها برای تامین امنیت پایتخت و سایر مناطق ادامه دارد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که با وجود ادامه جنگ در سودان، امروز هزارها تن از خرطوم پایتخت این کشور فرار کردند و گیرماندگان با کمبود مواد غذایی، آب آشامیدنی و برق مواجه اند.

شماری از کشورها از جمله جرمنی و جاپان از تخلیه اتباع خود از سودان خبر داده اند.

XS
SM
MD
LG