لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۰

خلیل‌زاد: اظهارات اخیر رهبر طالبان چراغ سبز در مورد آموزش و کار زنان است


زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژه پیشین ایالات متحدۀ امریکا در امور صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژه پیشین ایالات متحدۀ امریکا در امور صلح افغانستان

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژه پیشین ایالات متحدۀ امریکا در امور صلح افغانستان اظهارات اخیر رهبر طالبان را چراغ سبز در مورد آموزش و کار زنان و دختران می‌خواند.

در صدایی که از تلویزیون ملی زیر حاکمیت طالبان منصوب به ملاهبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان روز اول عید نشر شد، در آن گفته شده که در افغانستان هیچ قانون غیراسلامی عملی نشود:
"حکم من آن زمان قابل اعتبار است که با شریعت موافق باشد اگر در مخالفت با شریعت بود، هیچ کس از آن اطاعت نکند و در صورتیکه با شریعت مخالف نباشد باز این اطاعت از امیر نیست. این اطاعت از الله (ج) است."

خلیل‌زاد امضا کنندۀ توافق‌نامۀ صلح میان طالبان و امریکا هم است.

این توافقنامه‌ که در ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ در دوحه، پایتخت قطر امضا شد، با انتقادهای همراه است.

انتقادها بر این است که امضای این توافقنامه سبب خروج نیروهای ناتو به رهبری امریکا از افغانستان، تضعیف نظام جمهوری پیشین و حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان شد.

شماری از تحلیلگران و برخی از مقام های پیشین حکومت مخلوع افغانستان می‌گویند که موضوع صلح سطحی و اظهارات طالبان سمبولیک اند

حلیم فدایی، والی پیشین لوگر
حلیم فدایی، والی پیشین لوگر

حلیم فدایی، والی پیشین لوگر در نظام جمهوریت و تحلیل‌گر مسایل سیاسی در حساب توییتری خود با اشاره به اظهارات خلیل‌زاد نوشته است:

"این صرف مسئله زنان نیست بلکه مسئله انسانی است. افغانستان به یک قبرستان مبدل شده که آنجا صلح سطحی تامین است اما زندگی نیست و به یک "زندان باز" مبدل شده که در آن حاکمیت زندان تطبیق می‌شود. بیایید که از اظهارات سمبولیک رژیم طالبان چشم پوشی نکنیم."

امروز ۵۸۰ روز می‌شود که طالبان دروازه‌های مکتب‌ها را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته اند و حدود ۴ ماه است که دروازه‌های پوهنتون‌ها را به روی دختران مسدود کرده اند.

فرمان محدودیت بر آموزش و کار زنان و دختران از سوی شماری از مقام‌های طالبان هم محکوم شده است و بسیاری از مقام‌های طالبان آموزش دختران خود را شرعی می‌شمارند.

یکی از آنان عباس استانکزی، معاون وزارت خارجۀ حکومت طالبان است که بارها بر آموزش دختران تأکید کرده است و حتی این را هم گفته که از آن تصامیم باید اطاعت نشود که مطابق شریعت نیست.

XS
SM
MD
LG