لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۶

برخی بانوان ورزشکار افغانستان خواستار شرکت در مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس شدند


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

عارفه پروانی، ورزشکار معلول رشتۀ وزنه‌برداری و ولچر بسکتبال که بیش از یک سال است در کانادا زندگی می‌کند.

او می‌گوید، با تلاش‌هایی که برای پیشرفت فعالیت‌های ورزشی‌اش در این کشور داشته، موفق شده تا خود را شامل یکی از تیم‌های ولچر بسکتبال کانادا سازد:
"من بین چهار تا پنج ماه را تمرین کردم بعداً توانستم که در بین تیم خود کانادایی‌ها مسابقه انجام بدهم و همین بود که در مسابقات‌شان شرکت کردم واقعاً من خوش استم و بعد از این هم تلاش‌های خود را انجام می‌دهم."

احمدی: تا هنوز در سه مسابقه‌ "ام ام‌ای" و یک مسابقۀ جوجیستو شرکت کردیم و در هر سه مسابقه توانستیم که برد را از آن خود کنم.

آرزو احمدی ورزشکار رشته‌ "ام ام ای" که بیش از یک سال است افغانستان را ترک کرده، می‌گوید که اکنون مصروف فعالیت‌های ورزشی خود در یکی از کلب‌های ورزشی در اسلام آباد پاکستان است.

او برعلاوه تمرینات ورزشی با شرکت در مسابقات‌ "ام ام‌ای" توانسته مقام برتر و مدال‌های طلا را از آن خود سازد.

بانو احمدی در این باره به رادیو آزادی گفت:
"نظر به مشکلاتی که در افغانستان بود مجبور شدیم که کشور را ترک کرده و به پاکستان بیایم و اینجا که آمدیم به تمرینات خود ادامه بدهم. تا هنوز در سه مسابقه‌ "ام ام‌ای" و یک مسابقۀ جوجیستو شرکت کردیم و در هر سه مسابقه توانستیم که برد را از آن خود کنم."

رویا شفا، یکی از ورزشکاران رشتۀ جوجیتسو به رادیو آزادی گفت، شش ماه می‌شود به پاکستان رفته و در یک مسابقه جوجیتسو در پاکستان مقام سوم را از آن خود کرده است.

رویا شفا: ما از کمیتۀ بین‌المللی المپیک جهانی خواهش داریم که ما را فراموش نکنند.

او می‌گوید، آرزو دارد تا در مسابقات جهانی المپیک ۲۰۲۴ پاریس که در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود، راه پیدا کند:
"فهرست شش دختران ورزشکار ما را قبلاً بخاطر شرکت در رقابت‌های پاریس فرستاده بودند من که با رئیس فدراسیون تماس گرفتم گفتن تا هنوز مشخص نیست اما ما از کمیتۀ بین‌المللی المپیک جهانی خواهش داریم که ما را فراموش نکنند."

این بانوان ورزشکار از کمیتۀ بین‌المللی المپیک می‌خواهند که زمینۀ اشتراک آنان در مسابقات جهانی المپیک ۲۰۲۴ پاریس را فراهم کند.

این در حالیست که طالبان پس از حاکمیت دوباره در افغانستان محدودیت‌های شدیدی را بر ورزش دختران وضع کرده که بر اساس آن ورزشکاران زن از ادامۀ ورزش در افغانستان منع شده اند.

مسئولان اداره‌های مربوطۀ طالبان همواره در پاسخ به پرسش‌ها در این باره گفته اند که پس از فراهم شدن شرایط، به زنان اجازۀ فعالیت‌های ورزشی داده خواهد شد، شرایطی که در بارۀ آنها توضیح داده نشده است.

اما بانوان ورزشکار که در بیرون از افغانستان هستند، می‌گویند، هیچ محدودیتی مانع پیشرفت آنان نمی‌شود و آنان بخاطر رسیدن به اهداف خود که همانا شرکت در مسابقات جهانی و به اهتزاز درآوردن پرچم افغانستان است، به تلاش‌هایشان در بیرون از کشور ادامه می‌دهند.

XS
SM
MD
LG