لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۴

روز جهانی کتاب؛ استفاده از کتاب‌های فزیکی در افغانستان کمرنگ‌تر شده است


آرشیف - کتابخانه زن در کابل
آرشیف - کتابخانه زن در کابل

شمار از علاقمندان کتاب می‌گویند که برای مطالعۀ بیشتر کتاب‌های خانگی دارند تا هر زمان از آن استفاده کنند.

ساجده میلاد، نویسنده و شاعر می‌گوید که کتابخانۀ کوچکی در خانه دارد و هرچند کتاب‌های زیادی در آن نیست، اما کتابخانه‌اش مکان آرامش بخشی است که می‌تواند در اوقات فراغت مطالعه کند.

او در صحبت به رادیو‌آزادی می‌گوید:
"کتابخانه‌ای که من در خانه دارم، بسیار کوچک است و هنوز غنی نشده است، من دوست دارم آن را بزرگ بسازم و کتاب‌های مورد علاقۀ من چون حافظ و مولانا وجود دارد. فرزندانم نیز از این کتابخانه استفاده می‌کنند، هر چند در اکثر مواقع از طریق اینترنت اطلاعات را جستجو می‌کنند."

بانو میلاد می‌افزاید که در حال حاضر با دیجیتالی شدن اطلاعات، فیلم‌های سینمایی، کتاب‌های صوتی و تصویری و شبکه‌های اجتماعی، استفاده از کتاب‌های فزیکی کمرنگ‌تر شده است؛ چون به گفتۀ او، افراد احساس راحتی بیشتری با وسایل آموزشی دیجیتالی می‌کنند.

در همین حال کیا یکی از علاقمندان کتاب می‌گوید که از دوران مکتب تا تحصیلات عالی ۵۰۰ جلد کتاب را در کتابخانۀ خانگی‌اش جمع آوری کرده است که بیشتر آنها را بر اساس علاقمندی به حوزۀ مطالعه‌اش جمع‌آوری کرده است.

او به رادیو آزادی گفت:
تقریباً حدود ۵۰۰ جلد کتاب دارم. کتابخانه برای خود فرد بسیار مفید است، وقتی یک فرد کتاب جمع‌آوری کند، حتماً به مطالعه علاقمند است. بخواهیم و نخواهیم می‌تواند این بر اطرافیان تاثیر بگذارند. خصوصاً اطفال که مکتب می‌روند و درس می‌خوانند."

یک کتابخانه مخصوص زنان و دختران در ولایت بامیان
یک کتابخانه مخصوص زنان و دختران در ولایت بامیان

او می‌افزاید که داشتن کتابخانۀ خانگی مزایایی دیگری چون دسترسی آسان به کتاب، ذخیرۀ کتاب‌های مورد علاقه و به اشتراک گذاری کتاب‌ها با دوستان را دارد.

این در حالیست پیش از این برخی افراد علاقمند مطالعه چون جاوید فرهاد، نویسنده و حفیظ اخگر، فعال مدنی کتاب‌های کتابخانۀ خانگی‌شان را به دلیل وضعیت بد اقتصادیشان به فروش گذاشتند.

این در حالیست که روز یک‌شنبه، ۲۳ اپریل برابر به روز جهانی کتاب بود. سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) در سال ۱۹۹۵ این روز را برای کتاب و حق مولف نامگذاری کرد تا آنان و دیگر ذی‌نفعان این روز مورد حمایت قرار گیرند.

XS
SM
MD
LG