لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۶

حکومت طالبان: تلاش‌ها برای تخلیه افغانهای گیر مانده در جنگ سودان آغاز شده است


جنگ در سودان
جنگ در سودان

در حالی که شعله‌های آتش جنگ داخلی سودان در نهمین روز خود بیشتر شعله‌ور شده و در اطراف ریاست جمهوری این کشور رسیده، حکومت طالبان می‌گوید، تلاش می‌کند ۱۲۰ افغان گیر مانده در آنجا را تخلیه کند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان هرچند در مورد اینکه این افراد کی‌ها هستند، جزئیات نداد، اما به رادیو آزادی گفت که وزارت خارجه‌ شان روند شناسایی افغانان گیر مانده را آغاز کرده و در صورت نیاز به گونۀ مصون از آن کشور تخلیه خواهند شد:
"در این مورد تلاش‌ها در وزارت خارجه جریان دارد، در صورتی که افغانان در سودان تشخیص شوند و میزان خطر معلوم شود، اگر خطر برایشان موجود باشد، پس تخلیه‌شان شروع می‌شود و به گونۀ مصون تخلیه می‌شوند، وزارت امور خارجه مصروف همین کار است".

ذبیح الله مجاهد نگفت که حکومت طالبان با چه امکاناتی این کار را انجام می‌دهد.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان نیز تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در بارۀ جزئیات بیشتر این روند پاسخ نداد.

همچنان ما موفق نشدیم تا خانواده‌های افغانان گیرمانده در سودان را پیدا و با آنان صحبت کنیم.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در سخنرانی روز یک‌شنبۀ خود در یک نشست مردمی در ولایت خوست نیز گفته است، آنان برای نجات ۱۲۰ افغان که در جنگ سودان گیر مانده اند، تلاش می‌کنند.

متقی ادعا کرده که حکومت آنان پیش از این هزاران افغان را که در ایران، پاکستان، ترکیه و دیگر کشورها به دلیل نداشتن اسناد قانونی سفر زندانی شدند، رها کرده است.

این در حالیست که منیزه کاکر، وکیل مدافع افغانان زندانی شده در پاکستان در ۲۸ ماه حمل به رادیو آزادی گفت، هنوز هم حدود ۱۰۰ افغان به اتهام نداشتن ویزه یا سایر اسناد لازم در کراچی و دیگر شهرهای ایالت سند زندانی هستند.

حکومت طالبان در حالی از تخلیۀ افغانان گیر مانده در سودان سخن می‌گوید که این کشور از ۹ روز به این سو درگیر جنگ شدید داخلی است.

این جنگ میان ارتش سودان و آر اس اف یا نیروهای ملیشۀ آن صورت گرفته است.

این دو گروه که در گذشته متحد بودند، در کودتای ۲۰۲۱ به قدرت رسیدند.

جنگ روز گذشته به خرطوم، پایتخت سودان به شمول قصر ریاست جمهوری و اطراف ساختمان‌های حساس دولتی گسترش یافته و کشورهای مختلف اعلان کردند که اتباع خود را تخلیه می‌کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، به دلیل جنگ شدید بر سر گرفتن ساختمان‌های مهم دولتی، بسیاری از باشند‌گان پایتخت گیر مانده اند، چون میدان هوایی غیرفعال شده و جاده‌ها هم ناامن و پر از خطر است.

XS
SM
MD
LG