لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۲

اسپیکتیتور: به نظر می‌رسد ملل متحد می خواهد که روابط با طالبان را عادی سازد


اسپیکتیتور
نشریۀ بریتانیایی اسپیکتیتور در شمارۀ اخیرش در مطلبی در بارۀ افغانستان می‌نویسد، در حالی که طالبان فشارها بر زنان را در این کشور افزایش داده اند، به نظر می‌رسد که سازمان ملل متحد می خواهد که روابط با طالبان را عادی سازد.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در پانزدهم ماه آگست سال ۲۰۲۱، دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب منع شدند. حکومت طالبان در ماه دسمبر سال گذشته پوهنتون‌ها را نیز به روی دختران بست.

طالبان همچنان حدود یک ماه پیش، مانع کار زنان در دفتر‌های ملل متحد در افغانستان شدند و پیش از آن زنان را از کار در موسسات داخلی و خارجی غیر دولتی منع کرده بودند.

در ادامۀ مطلب نشریۀ اسپیکتیتور به برگزاری نشست سازمان ملل متحد در بارۀ افغانستان اشاره شده و همچنان اظهارات دو هفته پیش امینه محمد معاون سرمنشی سازمان جا داده شده است.

او گفته بود که این سازمان در حال برگزاری کنفرانسی برای بررسی گام‌های نخستین به رسمیت شناسی مشروط حکومت طالبان است.

پس از آنکه این اظهارات وی واکنش‌های تندی را در میان افغان‌ها به همراه داشت یک سخنگوی ملل متحد گفت که در نشست دوحه در بارۀ به رسمیت شناختن حکومت طالبان تمرکز نخواهد شد.

در مطلب آمده که طالبان می‌خواهند که حکومت‌شان به رسمیت شناخته شود تا با جهان تعامل کامل داشته باشند؛ اما به گفتۀ نویسنده، طالبان تا حال اقداماتی را انجام نداده اند که جهان مطمئن شود که آنها در زمینۀ ایجاد حکومت همه شمول گام خواهند برداشت.

نویسندۀ مطلب اسپیکتیتور می‌گوید که فعالان دموکرات افغان نگران اند که با مشروعیت بخشیدن به حکومت طالبان، این فعالان نادیده گرفته خواهند شد.

آنها می‌خواهند که در نشست دوحه پایتخت قطر به میزبانی آنتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد حضور داشته باشند.

قرار است این نشست دو روزه با اشتراک نمایندگان ویژۀ کشور‌های مختلف در امور افغانستان امروز دوشنبه برگزار شود.

میل آنلاین
نشریۀ بریتانیایی دیگر میل آنلاین در مطلبی می‌نویسد که خانوادۀ یک داکتر بریتانیایی از طالبان خواسته است که او را از بند رها کنند.

در مطلب می‌خوانیم که خانوادۀ کوین کورن ویل، نگران بدتر شدن وضعیت صحی او است.

خانوادۀ کورن ویل انتظار داشت که طالبان وی را در آخر ماه رمضان رها کنند.

اکنون این خانواده نگران است که کورن ویل بنابر نبود امکانات صحی در توقیف جان دهد.

به گفتۀ این خانواده، یگانه جرم این داکتر کمک با نیازمندان بوده است.

کورن ویل ۵۳ ساله با یک شهروند دیگر بریتانیا در ماه جنوری در هوتلی در کابل به اتهام جاسوسی و داشتن اسلحۀ غیرقانونی بازداشت شد، در حالیکه به نوشته روزنامه، کورن ویل جواز سلاح داشت.

این داکتر پیشین اردوی بریتانیا در یک موسسه صحی غیرانتفاعی موسوم به ایکاروس در افغانستان کار می‌کرد.

این موسسه برای ماموریت‌های سازمان ملل متحد در زمینۀ عرضه خدمات صحی رایگان به مردم در مناطق جنگ فعالیت می‌کند.

XS
SM
MD
LG