لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۶

طرف‌های درگیر جنگ در سودان بار دیگر به یک آتش بس توافق کردند


تصویر شهر خرطوم پایتخت سودان که در زیر دود زخیم ناشی از جنگ پوشانده شده است.
تصویر شهر خرطوم پایتخت سودان که در زیر دود زخیم ناشی از جنگ پوشانده شده است.

درگیری در سودان بین اردو به رهبری عبدالفتاح البرهان و گروه شبه نظامی موسوم به "نیروهای حمایت سریع" به رهبری محمد حمدان دقلو در حالی ادامه دارد که آنها به روز پنجشنبه در بارۀ یک آتش بسِ تازه به میانجیگری ایالات متحده ، عربستان سعودی ، اتحادیۀ افریقا و سازمان ملل متحد توافق کردند.

قرار است این آتش بس سه روزه نیمۀ امشب به پایان برسد.

پیش از این هم دو طرفِ درگیر جنگ در سودان ، چند بار روی آتش بس توافق کردند اما هیچ یک از این آتش بس به طور کامل رعایت نشده.

درگیری در سودان در ۱۵ اپریل آغاز شد.

بر اساس ارقامِ وزارت صحت سودان ، تااکنون حد اقل ۵۱۲ نفر کشته شده و حدود ۴۲۰۰ تن دیگر زخمی شده اند اما بیم آن می رود که شمار تلفات بیشتر از این خواهد بود.

روند بیرون کشیدن اتباع خارجی گیرمانده در سودان نیز جریان دارد
روند بیرون کشیدن اتباع خارجی گیرمانده در سودان نیز جریان دارد


ملل متحد گفته است که بر اثر درگیری حدود ۷۵ هزار نفر در خرطوم پایتخت سودان و در ولایت های نیل آبی ، کردفان شمالی و منطقۀ غربی دارفور بی جا شده اند.

تااکنون حد اقل ۵۱۲ نفر کشته شده و حدود ۴۲۰۰ تن دیگر درجنگ سودان زخمی شده اند

در ادامۀ بیرون کشیدن شهروندان خارجی از سودان ، یک کشتی حامل نزدیکِ ۱۹۰۰ تن به پایگاه بحری ملک فیصل در شهر جدۀ عربستان سعودی امروز رسید.

وزارت خارجۀ عربستان گفته که این افراد شامل تقریباً ۴۸۸۰ نفری هستند که تاکنون از سودان به جده منتقل شده اند که ۱۳۹ تن شهروندان عربستان و ۴۷۳۸ تن دیگر شهروندان ۹۶ کشور مختلف اند.

برنامۀ غذایی جهان گفته که درگیری ممکن است میلیون ها تن دیگر در سودان را با گرسنگی رو به رو کند در کشوری که در آن ۱۵ میلیون نفر قبلاً به کمک نیازدارند.

به گفتۀ اتحادیۀ داکتران ، حدود هفتاد درصد شفاخانه ها در نزدیک مناطق درگیری از فعالیت باز مانده اند

XS
SM
MD
LG