لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۸

نامهٔ کانگرس امریکا به گوتیرش: زنان افغان باید در روند کمک رسانی سهم داشته باشند


ساختمان کانگرس ایالات متحده در واشنگتن دی سی
ساختمان کانگرس ایالات متحده در واشنگتن دی سی

در حالی که سازمان ملل متحد گفته است٬ با وجود مشکلات به فعالیت‌های خود در افغانستان ادامه می‌دهد، کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در نامه‌ای از سرمنشی سازمان ملل متحد خواسته است که هم زنان و هم مردان باید در روند کمک رسانی سهم داشته باشند.

در این نامه که روز جمعه به انتونیو گوتیرش، سرمنشی سازمان ملل فرستاده شده و از حمایت نمایندگان حزب دموکرات‌ نیز برخوردار شده، آمده است که هیچ رژیمی پیش از این مانع کار زنان در نهادهای سازمان ملل متحد نشده است.

در نامه همچنان آمده است که زنان در فعالیت‌های بشردوستانه نقش اساسی دارند و در توزیع کمک‌های بشر دوستانه در افغانستان زنان و مردان باید سهم داشته باشند.

نامۀ کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده می‌افزاید: " این ممنوعیت حقوق اولیه بشری زنان افغان را نقض می‌کند و تلاش‌های بشردوستانه در سراسر افغانستان را به خطر می‌اندازد."

انتونیوگوتیرش سرمنشی سازمان ملل متحد
انتونیوگوتیرش سرمنشی سازمان ملل متحد

همچنین در این نامه ذکر شده است که واکنش این سازمان به تصمیم طالبان برای ممنوعیت زنان در برابر منشور ملل متحد، تأثیری پایدار بر افغانستان و اعتبار سازمان ملل متحد خواهد داشت.

این در حالیست که دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز جمعه در بیانیه‌ای ممنوعیت کار زنان توسط طالبان را محکوم کرد، اما گفت که سازمان ملل متعهد به ماندن در افغانستان است.

بخشی از نامه: عدم حضور زنان در امور امداد رسانی تأثیری پایدار بر افغانستان و اعتبار سازمان ملل متحد خواهد داشت

در بیانیۀ یوناما آمده است که این تصمیمات طالبان به طور جدی کار آنها را تضعیف می‌کند.

هیئت سیاسی سازمان ملل متحد گفت که پس از رایزنی با همکاران و شرکای مختلف در رابطه به فعالیت‌های این سازمان در افغانستان، به این نتیجه رسیده است که با وجود مشکلات، نمی‌تواند فعالیت‌های خود را در افغانستان متوقف کند.

با این حال برخی از فعالان حقوق زنان، جامعۀ جهانی را به عدم قاطعیت در برابر طالبان متهم می‌کنند.

زرغونه ولی، فعال حقوق زنان افغانستان به رادیو آزادی گفت:

"جامعۀ جهانی باید برای بازگرداندن زنان افغان به کار تلاش کند تا زنان افغان نیز کار و خدمت کنند."

طالبان با صدور فرمانی زنان کارمند سازمان ملل و نهاد های امداد رسان را از کار ممنوع کردند
طالبان با صدور فرمانی زنان کارمند سازمان ملل و نهاد های امداد رسان را از کار ممنوع کردند


ثریا که قبلاً در یک سازمان غیردولتی در ولایت نیمروز کار می‌کرد، اما بنا بر تصمیم اخیر حکومت طالبان در ماه دسامبر سال گذشته خانه‌نشین شده، می‌گوید که سازمان ملل متحد اقدام عملی انجام نمی‌دهد:

"سازمان ملل متحد فقط اعلامیه می‌دهد و هیچ اقدام عملی انجام نمی‌دهد. حمایت آنها از زنان افغان فقط در حد حرف است."

این در حالیست که سازمان ملل متحد در روزهای اول و دوم ماه جاری میلادی در دوحه، پایتخت قطر نشستی با حضور نمایندگان کشورها و سازمان‌های مختلف در امور افغانستان، در مورد وضعیت افغانستان برگزار کرد، پیش از این هم دو مقام بلند پایۀ سازمان ملل متحد که از کابل نیز دیدن کردند، اما حتی پس از دیدار با مقامات طالبان، حکومت طالبان تصمیمات خود را در مورد محدودیت‌های اعمال شده بر زنان افغان تغییر نداد.

کشورهای جهان بارها صدای خود را در حمایت از زنان افغان و محدودیت‌های اعمال شده به ویژه در رابطه به حق تحصیل و کار زنان بلند کرده اند.

پس از آنکه طالبان در آگست ۲۰۲۱کنترول افغانستان را به دست گرفتند، محدودیت‌هایی را بر دختران و زنان افغان اعمال کردند.

دختران بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب منع شدند، دروازه‌های پوهنتون‌ها به روی دختران بسته شد و زنان از کار در تمام سازمان‌های غیردولتی از جمله سازمان ملل متحد و بیشتر اداره‌های دولتی منع شده اند.

این تصمیمات طالبان واکنش گسترده‌ای را در داخل و خارج به همراه داشت که این واکنش‌ها هنوز ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG