لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۳

خبر ها

روسیه و اوکراین تعدادی از اسرای جنگی یکدیگر را تبادله کردند

اوکراین و روسیه پیش از این نیز به تبادله اسرای جنگی مبادرت ورزیده بودند
اوکراین و روسیه پیش از این نیز به تبادله اسرای جنگی مبادرت ورزیده بودند

مقام های اوکراینی و روسی به روز شنبه از مبادلۀ اسرای جنگی خبر دادند.

کیف می گوید که ۴۵ پرسنل اش در حال بازگشتن هستند و مسکو گفته که سه پیلوت روسی بازگشتانده شده اند.

اندری ایرماک رئیس دفتر ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین در تلگرام نوشته است که ۴۲ تن از سربازانی در حال بازگشت مدافعان فابریکۀ فولاد در شهر ماریوپول بودند.

وزارت دفاع روسیه گفته است که بازگشت پیلوتانش نتیجۀ یک مذاکرۀ پیچیده بود.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

نیکاراگوا به افغانستان سفیر فرستاده است

بیرق نیکاراگوا
بیرق نیکاراگوا

رسانه های محلی نیکاراگوا گزارش داده اند که این کشور برای آغاز روابط دیپلوماتیک، به افغانستان سفیر فرستاده است.

قرار است مایکل کمپبل (Michael Campbell) که در حال حاضر سفیر نیکاراگوا در چین است، به عنوان سفیر این کشور در کابل کارش را آغاز کند.

روزاریو موریلو معاون رئیس جمهور نیکاراگوا موضوع تعیین سفیر به افغانستان را تایید کرده است.

تا هنوز هیچ کشوری در جهان از جمله نیکاراگوا حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما تعداد انگشت شماری از کشورها دیپلومات های طالبان را پذیرفته اند و سفارت های برخی کشورها در کابل فعال هستند.

در ۲۳ ولایت افغانستان بارندگی های شدید و سیلاب پیش بینی شده است

بارندگی های شدید و سیلاب های اخیر در افغانستان مشکلات فراوانی به مردم ایجاد کرده است.
بارندگی های شدید و سیلاب های اخیر در افغانستان مشکلات فراوانی به مردم ایجاد کرده است.

ریاست هواشناسی حکومت طالبان می گوید به روز (۲۳ جون) در ۲۳ ولایت افغانستان بارندگی، سیلاب و باد های شدید پیش بینی شده است.

این ریاست روز شنبه ( ۲۲ جون) در اطلاعیه احتمال بارن های نسبتاً شدید همراه با رعد و برق و جاری شدن سیلاب های آنی را در ولایات بدخشان، تخار، بغلان، پنجشیر، نورستان، کنر، لغمان، کاپیسا، پروان، ننگرهار، کابل، لوگر، پکتیا، خوست، ولایات پکتیکا، غزنی، میدان وردگ، دایکندی، بامیان، سمنگان، غور، سرپل و فاریاب بارندگی پیش بینی کرده است.

ریاست هواشناسی همچنین گفته که احتمال وزیدن بادهای شدید توام با گرد و خاک در برخی مناطق ولایات شمالی، غربی، جنوبی و مرکزی افغانستان به شمول سالنگ ها، وجود دارد.

تیم ملی کریکت افغانستان در یک رقابت سرنوشت ساز، به مصاف تیم آسترالیا می‌رود

گوشه یی از یک بازی تیم ملی کریکت افغانستان با تیم هند
گوشه یی از یک بازی تیم ملی کریکت افغانستان با تیم هند

به سلسلۀ مسابقات هشت تیم برتر جام جهانی کریکت ۲۰ اورۀ ۲۰۴ میلادی، به روز یکشنبه (۲۳ جون) تیم ملی کریکت افغانستان در برابر تیم استرالیا به میدان می رود.

این مسابقه در استدیوم ورزشی"آرنوس ویل" در شهر"کینگستون سنت وینسانت" برگزار می شود. افغانستان که در مسابقه اول این مرحله، از تیم هند شکست خورده، باید بر استرالیا پیروز شود، تا امید به صعود به دور نیمه نهایی را داشته باشد.

تیم ملی کریکت استرالیا در مسابقه اول دراین مرحله بنگلادیش را شکست داده و در گروپ اول فعلأ در صدر جدول قرار دارد، هند در ردیف دوم، افغانستان و بنگلادیش به ترتیب سوم و چهارم اند.

در مرحلۀ بازی های هشت تیم برتر، مسابقه آخر افغانستان با تیم ملی کریکت بنگلادیش روز سه شنبه (۲۵ جون) برگزار خواهد شد.

یک سفینه مشترک تحقیقاتی فرانسه و چین به فضا پرتاب شد

تصویر آرشیف: سفینه فضایی
تصویر آرشیف: سفینه فضایی

یک سفینۀ فضایی فرانسوی - چینی روز شنبه (۲۲ جون) به فضا پرتاب شد که این مسئله، نمونه‌ای قابل توجه از همکاری بین یک قدرت غربی و یک قدرت بزرگ آسیایی، محسوب می شود.

این سفینۀ که توسط انجنیران فراسه و چین انکشاف یافته، دو دستگاه فرانسوی و دو دستگاه چینی را با خود حمل می کند. این وسایل انفجاراتی را در فضا، مطالعه می کنند که نور آن پس از میلیاردها سال نوری به زمین می رسد.

اداره ملی فضایی چین اعلام کرده که این سفینۀ فضایی ۹۳۰ کیلوگرامی با یک راکت چینی از یک پایگاه فضایی در جنوب غرب ولایت سیچوان "به موفقیت" به فضا پرتاب شده است.

رئیس سازمان صحی جهان بر اهمیت موسیقی در حفظ سلامتی انسان‌ها، تاکید کرد

تعدادی از دانش آموزان لیسه موزیک افغانستان که در پرتگال کنسرت اجرا کردند
تعدادی از دانش آموزان لیسه موزیک افغانستان که در پرتگال کنسرت اجرا کردند

رئیس سازمان صحی جهان (دبلیو. اچ. او) می گوید که موسیقی ابزار قدرتمندی است که انسان را تحت تأثیر قرار داده، تحرک بخشیده به انسان انگیزه می دهد تا به گفتۀ او تغییرات معنی داری را ایجاد کند.

تدروس ادهانوم گبریسوس روز شنبه (۲۲ جون) در شبکۀ اکس(تویتر سابق) همچنین نوشته که مشتاقانه منتظر فستیوال شهروند جهان ۲۰۲۴ (Global Citizen Festival) است که توسط دبلیو. اچ. او سازماندهی شده، و به گفتۀ او صدا های رسای بسیاری ها را برای برابری و مساوات گرد هم می آورد.

رئیس سازمان صحی جهان در حالی از قدرت موسیقی برای تغییرات معنی دار در زندگی انسان ها یاد کرده که طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱ میلادی نواختن، پخش و حتی شنیدن موسیقی را در افغانستان منع کرده اند.

جنبش تحفظ پشتون خواهان جلوگیری از نا امنی ها در وزیرستان شمالی شد

گردهمایی اعضای جنبش تحفظ پشتون در منطقه رزمک وزیرستان شمالی پاکستان
گردهمایی اعضای جنبش تحفظ پشتون در منطقه رزمک وزیرستان شمالی پاکستان

جنبش تحفظ پشتون روز شنبه (۲۲ جون) یک نشست بزرگ اعتراضی را در منطقه رزمک در وزیرستان شمالی، در حمایت از تردد آزاد و تجارت و علیه ناامنی و آنچه که فعالان این جنبش کشتارهای هدفمند می خوانند، دایر کرد.

عید رحمان وزیر، رئیس شاخه وزیرستان شمالی جنبش تحفظ پشتون، به روز شنبه به بخش پاکستان رادیو آزادی گفت که افراد زیادی از مناطق مختلف پشتون نشین ولایات خیبرپختونخوا و بلوچستان در این نشست اعتراضی شرکت داشتند.

این نشست اعتراضی در حالی دایر شده که مردم وزیرستان شمالی و جنوبی، دره اسماعیل خان، بنو و سایر مناطق خیبر پختونخوا از ناامنی شکایت دارند.

بر اساس گزارش بخش پاکستان رادیو آزادی، در سال ۲۰۲۴ میلادی ۲۸ حمله هدفمند در وزیرستان شمالی صورت گرفته و در سال ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۵۰ تن از رهبران قبایل، جوانان، فعالان سیاسی، علمای دینی و نیروهای امنیتی در اثر حملات تروریستی کشته و زخمی شده اند.

یک مقام طالبان: ۶۰ خارجی در افغانستان زندانی اند

زندان پلچرخی در کابل، جای که بیشترین زندانی ها در آن نگهداری می‌شوند
زندان پلچرخی در کابل، جای که بیشترین زندانی ها در آن نگهداری می‌شوند

یک رسانه محلی افغانستان از قول طالبان گزارش داده که در مجموع ۶۰ شهروند خارجی در محابس افغانستان، زندانی اند.

آریانا نیوز روز شنبه(۲۲ جون) از قول عبدالله همدرد، معاون ریاست زندان های حکومت طالبان گفته که ۶۰ شهروند خارجی از جمله ۱۰ زن در زندان های افغانستان، نگهداری می شوند.

این مقام طالبان در مورد هویت این زندانیان و اینکه شهروندان کدام کشورها هستند چیزی نگفته، اما ریچارد بینت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد اخیراً هشدار داده که رایان کوربت، یک امریکایی که از دو سال به اینسو نزد طالبان زندانیست، به دلیل عدم دسترسی به خدمات صحی، در معرض خطر آسیب های جبران ناپذیر و حتی مرگ قرار دارد.

رایان کوربت، با سازمان های غیر دولتی کار کرد و پس از بازگشت طالبان در سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرد، اما در جنوری ۲۰۲۲ به افغانستان برگشت و توسط طالبان دستگیر شد.

نصرت حق‌پرست ورزشکار مبارزات آزاد افغانستان در برابر حریف امریکایی خود پیروز شد

نصرت حق‌پرست ورزشکار مبارزات آزاد افغانستان
نصرت حق‌پرست ورزشکار مبارزات آزاد افغانستان

نصرت حق‌پرست ورزشکار مبارزات آزاد افغانستان توانست در یک رقابت تنگاتنگ، بر حریف امریکایی خود غالب شود.

سازمان جهانی "UFC" خبر داد که نصرت حق پرست ورزشکار مبارزات آزاد افغانستان در برابر حریف امریکایی اش بنام " جرید گوردون" در این سازمان به پیروزی رسید.

این مسابقه شنبه شب سوم سرطان در شهر ریاض عربستان سعودی برگزار شد که حق‌پرست در سه روند حریف خود را توسط امتیاز، شکست داد.

این ورزشکار افغان تعداد پیروزی هایش را در "ام ام ای" به هفده رسانید.

وی پنج شکست در کارنامه دارد، حریف امریکایی وی بیست پیروزی داشت و این هفتمین شکست حرفه یی اش در مبارزات آزاد بود.

معاون وزیر خارجه امریکا در سفر به ویتنام به تحکیم روابط میان واشنگتن و هانوی تاکید کرد

بیرق ایالات متحده امریکا
بیرق ایالات متحده امریکا

دنیل کریتن برینک، معاون وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور شرق آسیا و پسیفیک گفته است که تنها ویتنام تصمیم گرفته می‌تواند که چگونه از استقلال و منافع اش با بهترین شکل پاسداری کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کریتن برینک امروز جمعه، ۲ ماه سرطان، در جریان دیدار از هانوی، پایتخت ویتنام این سخن را ابراز کرد.

او در صحبت با چند رسانه افزوده است که مشارکت ایالات متحده و ویتنام هرگز قوی‌تر از حال حاضر نبوده است.

آقای کریتن برینک به روز جمعه، اول ماه سرطان، به هانوی رسید.

پیش از این سفر دیپلومات امریکایی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه وارد ویتنام شده بود که سفر وی، شدیداً مورد انتقاد واشنگتن قرار گرفت.

زلینسکی از متحدان غربی خود خواست « تروریست‌های روسیه» را نابود کنند

 ولودیمیر زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین
ولودیمیر زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین

ولودیمیر زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین گفته است که در نتیجۀ بمباران شهر خارکیف توسط روسیه پس از چاشت امروز جمعه، ۲ ماه سرطان، دستکم ۳ تن کشته شدند.

زلینسکی در شبکۀ تلگرام نوشته است که بمب‌های رهبری شدۀ روسیه باید متوقف شود.

او افزوده است که به تصامیم قاطع «شرکای» خود نیاز دارند تا به گفته اش «تروریست» های روسیه و طیاره‌های جنگی آن کشور را نابود کنند.

ایهور تیری هوف، شاروال خارکیف گفته است که در بمباران شهر خارکیف ۳۴ تن دیگر زخمی شده اند.

به گفتۀ مقامات خارکیف، چهار بمب امروز بر این شهر پرتاب شد که به ساختمان های مسکونی، دکان‌ها و ایستگاه‌های حمل و نقل عامه نیز زیان رسانده است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG