لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

نی: کمک مالی حکومت نباید استقلالیت رسانه ها را تحت شعاع قرار دهد


نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) با اشاره به سخنان تازۀ سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در پیوند به اختصاص دادن بودجۀ مالی به رسانه‌ها از سوی حکومت‌شان می‌گوید، این کار نباید استقلالیت رسانه‌ها را تحت شعاع قرار دهد.

مسئولان دفتر نی می‌گویند، خیرالله خیرخواه این سخنان را به روز شنبه در میان خبرنگاران در غزنی ابراز کرده است.

ظریف کریمی مسئول این نهاد به روز دوشنبه در این باره به رادیوآزادی گفت:
"نی به عنوان نهاد حامی رسانه‌ها اختصاص بودجۀ مالی را برای رسانه‌ها از سوی حکومت مدنظر گرفته می‌شود استقبال می‌کند. اما نباید چنین امتیازات و بودجه باعث این شود که استقلالیت رسانه‌ها تحت شعاع قرار گیرد."

نی همچنان در اعلامیه‌ای که به رادیو آزادی فرستاده گفته، اگر امتیازی در نظر گرفته می‌شود، باید به تمام رسانه‌ها و بدون محدودیت زمانی و مکانی و یکسان باشد.

نی افزوده است، امتیاز باید بلاعوض باشد و فعالیت، استقلالیت و محتوای کاری رسانه را تحت شعاع قرار ندهد.

اما وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان می‌گوید، هدف آنها اختصاص دادن بودجه به رسانه‌ها از سوی حکومت‌شان نیست و از سخنان سرپرست این وزارت برداشت نادرست شده است.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت:
"اصلاً مقصد وزیر صاحب این نبوده است که برای رسانه‌ها کدام بودجه اختصاص داده می‌شود، میکانیزم تهیه می‌شود و یا کدام همکاری فوق العاده نبوده است، چون که می‌دانید که حکومت هم مشکلات‌ اقتصادی خود را دارد، البته ما گفتیم که هر گاه کدام رسانه با بحران اقتصادی روبه‌رو می‌شود که مواجه به سقوط رسانه شود به طور عاجل با آن رسانه همکاری خواهیم کرد."

او گفت که حکومت طالبان متعهد به آزادی بیان در چهارچوب ارزش‌های اسلامی و منافع ملی است.

اما پس از حاکمیت طالبان نهادهای حامی رسانه‌ها و حقوق بشری بارها از وضع محدودیت بر فعالیت رسانه‌ها و نقض آزادی بیان از سوی حکومت طالبان گزارش داده اند.

مواردی که طالبان آن را رد کرده اند.

شماری از خبرنگاران نیز چند روز پیش به رادیو آزادی گفتند که در کنار مشکلات اقتصادی رسانه‌ها، وضع محدودیت‌ها از سوی طالبان و افزایش موارد خشونت، بازداشت و تهدید خبرنگاران کار آنان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

به اساس معلومات نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی)، پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان به دلیل مشکلات مالی و دیگر مشکلات ۶۵ درصد خبرنگاران بیکار شده و ۵۰ درصد از رسانه‌ها غیرفعال شده اند.

این نهاد از تمام نهادهای ملی و بین‌المللی می‌خواهد تا همکار و حمایت کنندۀ رسانه‌ها باشد و نگذارند ارزش‌های چون آزادی بیان، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دهی عامه در افغانستان نابود شود.

XS
SM
MD
LG