لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۲

امیرخان متقی حکومت و تحریک طالبان پاکستان را به گفتگو برای برقراری ثبات تشویق کرد


تصویر آرشیف: افراد تحریک طالبان پاکستان
تصویر آرشیف: افراد تحریک طالبان پاکستان

سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان می گوید حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان باید برای تامین ثبات و ختم درگیری٬ به مذاکرات ادامه بدهند.

امیرخان متقی می گوید به هیچ گروهی اجازه داده نمیشود که از خاک افغانستان علیه دیگران استفاده کند.

آقای متقی این سخن را در انستیتوت مطالعات استراتژیک در اسلام آباد در پاسخ به این سوال که حکومت طالبان در برابر سایر گروه های مسلح و تروریستی از جمله تحریک طالبان پاکستان چی اقداماتی انجام می دهند٬ ابراز کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان به سابقه طولانی تحریک طالبان پاکستان اشاره کرد و گفت که باید بین حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان گفتگو شود.

" امارت اسلامی به مسئولیت خود عمل کرده است. امارت اسلامی توانست دولت پاکستان و آنها (تحریک طالبان پاکستان) را رو در روی هم قرار دهد. امارت اسلامی میزبان گفتگو بود. مذاکرات انجام شد. فراتر از این، TTP جنبشی نیست که در دو سال اخیر ظهور کرده باشد. سال ها سابقه دارد."

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱ ، مذاکرات صلح بین تحریک طالبان پاکستان و اسلام آباد به میانجیگری طالبان افغان آغاز شد.

در نتیجه این مذاکرات، آتش بس هایی بین طرفین حاصل شد که آخرین آن تا نوامبر سال ۲۰۲۲ برقرار بود، اما به هرصورت، حملات پراگنده در پاکستان ادامه یافت.

مقامات پاکستانی ادعا می کنند که تحریک طالبان پاکستان دارای پناهگاه های در افغانستان است و از زمانی که طالبان دوباره به قدرت رسیده اند، حملات در پاکستان دو برابر شده است.

حکومت پاکستان مدعی است که بیشتر این حملات از خاک افغانستان برنامه ریزی می شود. ادعایی که مقامات طالبان با شدت رد کرده اند.

خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان
خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان

خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان ماه گذشته در گفتگو با صدای آمریکا مدعی شد که شبه نظامیان تحریک طالبان پاکستان در افغانستان هستند.

اما آقای متقی گفت که حکومت او نمی خواهد خون کسی در کشور همسایه پاکستان ریخته شود زیرا به گفته او ثبات منطقه برای افغانستان مهم است.

امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه طالبان در سفر خود به اسلام آباد با وزیران خارجۀ پاکستان و چین دیدار و گفتگوی سه جانبه داشت. اگرچه این نشست روز شنبه گذشته برگزار شد، اما بیانیه مشترک آن به روز دوشنبه در پایان سفر متقی منتشر گردید.

دراعلامیه تاکید شده که به هیچ فرد یا گروهی به شمول تحریک طالبان پاکستان و جنبش ترکستان شرقی اجازه داده نخواهد شد که ازخاک این سه کشور برای اعمال تروریستی و تهدیدآمیز استفاده کنند.

XS
SM
MD
LG