لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۰:۰۵

برخی افغان‌های که سودان را ترک کرده اند: برگشت ما به این کشور مرتبط به وضعیت است


جنگ در خرطوم پایتخت سودان
جنگ در خرطوم پایتخت سودان

میرویس حمیدی بنیانگذار یک رستورانت در سودان است می‌گوید، برای شماری از دانشجویان افغان و پنج فرد دیگر فرصت کاری را در آن کشور فراهم کرده بود.

او اخیراً به دلیل شدت گرفتن درگیری‌ها در سودان مجبور به ترک آن کشور شد و اکنون به کمک دولت عربستان و حکومت طالبان به افغانستان آمده است.

میرویس حمیدی به رادیو آزادی گفت:
"در حدود یک سال پیش به سودان رفتم و در آنجا رستورانت داشتم و پنج تن دیگر همکار بود، در کنار آن محصلین نیز در آنجا کار می‌کردند تا اینکه جنگ شد و ما مجبور شدیم تا آن کشور را ترک کنیم. برگشتن ما به وضعیت مرتبط است."

خالد یکی از دانشجویان افغان که در پوهنتون بین‌المللی افریقا در سودان طب می‌خواند، نیز از جمله افرادی است که به دلیل درگیری‌ها در سودان اکنون به افغانستان آمده است.

او به رادیو آزادی گفت:
"ما افغان‌ها در حدود ۴۳ نفر از ایالت بحرالحمر سودان به جدۀ عربستان منتقل و از آنجا به افغانستان آمدیم. هنوز جنگ در آنجا ادامه دارد و من امیدوارم بتوانم برگردم دوباره به درس‌هایم ادامه بدهم."

در همین حال محمد صادق مصدق، یکی از نمایندگان دانشجویان افغان در سودان به رادیو آزادی می‌گوید، حدود دو و یا سه فامیل و چند دانشجوی افغان که باقی مانده اند، به مکان‌های امن انتقال داده شده اند.

او به رادیو آزادی گفت:
"افغان‌هایی که در سودان باقی مانده اند وضعیت‌شان خوب است و به مناطق امن منتقل شدند."

خرطوم پایتخت سودان
خرطوم پایتخت سودان

ضیا احمد تکل، سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان در ویدیویی که به تاریخ ۵ ماه می منتشر کرد، گفت که ۴۳ افغان از عربستان به افغانستان منتقل شدند و برای انتقال افغان‌های باقی مانده در سودان تلاش خواهند کرد.

این در حالیست که درگیری‌ها در خرطوم، پایتخت سودان میان نیروهای عبدالفتاح البرهان، فرمانده اردوی سودان و محمد حمدان دقلو، رهبر شبه‌نظامیان موسوم به "نیروهای حمایت سریع" سه هفته پیش آغاز شد.

روز دوشنبۀ همین هفته رسانه‌ها گزارش دادند که گفت‌وگوها برای توقف درگیری در جدۀ عربستان آغاز شده است.

پس از آغاز درگیری‌ها در سودان بسیاری از کشورها دیپلمات‌ها و شهروندان‌شان را از این کشور بیرون کردند.

XS
SM
MD
LG