لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۷

بنیاد "یلدا بازوان" زمینه آموزش خانگی را برای ۷۰۰ دختر در چهار ولایت فراهم کرده است


دختران حین آموزش در یکی از صنف های خانگی تاسیس شده از سوی بنیاد "یلدا بازوان"
دختران حین آموزش در یکی از صنف های خانگی تاسیس شده از سوی بنیاد "یلدا بازوان"

"این کار را از یک صنف شروع کردم و نظر به ضرورت و به توصیه بزرگ‌ترها می‌خواستند صنوف دیگر را نیز راه بیندازم تا دختران درس بخوانند".

یلدا بازوان که در مقطع لیسانس و ماستری در پوهنتون پشاور تحصیل کرده، در چندین ولایت افغانستان صنوف آموزش خانه‌گی را برای دختران ایجاد کرده است.

یلدا بازوان در سال ۲۰۲۱ بنیادی را به نام «مرکز آموزشی یلدا بازوان» افتتاح کرد که برای اولین بار برای ۷۰۰ دختر در ولسوالی‌های مختلف ننگرهار و بعداً در ولایات لغمان، میدان وردک و لوگر صنوف را ایجاد کرد.

یلدا بازوان به رادیو آزادی گفت که تلاش می‌کند این صنف‌های آموزشی را به سایر ولایات نیز گسترش دهند.

او می‌گوید که با این کار می‌خواهد برای دختران مناطق فقیرنشین کار و خدمات تحصیل فراهم کند: "من همیشه فکر می‌کردم که یک دختر نباید از تحصیل محروم شود. دختران در قریه و قصبات باید درس بخوانند و به تحصیل دسترسی داشته باشند. از ولایت خودمان برای ارائه آموزش برای دخترانی که ترک تحصیل کرده اند شروع کردم. قبلاً مکتب بود ولی حالا مکتب نیست تا زنده باشم برای‌شان کار می‌کنم."

یکی دیگر از صنف های خانگی تاسیس شده از سوی بنیاد "یلدا بازوان"
یکی دیگر از صنف های خانگی تاسیس شده از سوی بنیاد "یلدا بازوان"

خانم بازوان می‌گوید که در برخی مناطق از صنف ششم تا دوازدهم و در برخی مناطق از صنف اول تا ششم به دختران تدریس می‌کنند.

او می‌گوید که ۷۰۰ دختر توسط ۴۵ آموزگار آموزش می‌بینند.

به‌گفته وی، از ثروت شخصی خود نیز ماهانه به این معلمان حقوق می‌پردازد.

مروه که در این صنف‌ها بیولوژی تدریس می‌کند، می‌گوید علاوه بر مشغله کاری، مبلغی نیز به او داده می‌شود که برای تأمین مخارج ماهانه خانواده‌اش کمک می‌کند.

مروه می‌افزاید: "این بنیاد امید بسیاری از دختران و معلمان را زنده کرد، بسته شدن مکاتب تأثیر بدی بر دانش‌آموزان و معلمان گذاشت، زیرا آن‌ها در خانه دچار مشکلات روحی و روانی بودند، اما اکنون امیدهای دختران زنده شده است، ما افتخار می‌کنیم که برای دختران کار می‌کنیم."

دانش آموزان دختر در یکی از صنف های خانگی تاسیس شده از سوی بنیاد "یلدا بازوان"
دانش آموزان دختر در یکی از صنف های خانگی تاسیس شده از سوی بنیاد "یلدا بازوان"

گلالس، دانش‌آموز صنف دهم می‌گوید که امیدهای مرده‌اش زنده شده‌اند، اما می‌ترسد که این هم برای‌شان متوقف نشود.

وی در گفت‌وگو با رادیو آزادی افزود: "با آمدن طالبان با مشکلات زیادی مواجه شدیم، تمام امیدهای‌مان از بین رفت چون دروازه مکتب بسته بود، اما کسانی‌که سعی کردند برای ما کتاب فرستاند، اکنون وقت ما تلف نمی‌شود. سیستم درسی این‌جا به شکل یک مکتب است، ما به موقع امتحانات را داریم و به موقع تمام مضامین برای ما تدریس می‌شود. اکنون یک امید برای آینده داریم."

پس از این‌که طالبان برای بار دوم در سال ۲۰۲۱ در افغانستان به قدرت رسیدند، درهای تحصیل دختران بالای صنف ششم را بستند و سپس آن‌ها را از رفتن به پوهنتون‌ها نیز منع کردند.

دختران در جریان آموزش در یکی از صنف های خانگی که از سوی بنیاد "یلدا بازوان" ایجاد شده است
دختران در جریان آموزش در یکی از صنف های خانگی که از سوی بنیاد "یلدا بازوان" ایجاد شده است

این در حالی‌ست که در برخی مناطق، زنان تحصیل کرده و دختران جوان صنوف آموزش‌های آنلاین و حضوری را آغاز کرده اند و به‌گفته دانش‌آموزان تا کنون نتایج مثبتی داشته است.

دانش‌آموزان افغان از این تلاش‌ها برای ادامه تحصیل‌شان استقبال می‌کنند و از آن‌ها خرسند هستند، اما می‌ترسند که طالبان این راه تحصیلی را بر روی آن‌ها نبندد و امید آن‌ها در عرصه تعلیم و تحصیل دیگر از بین نرود.

XS
SM
MD
LG