لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۹

روانشناسان: اعتیاد به مواد مخدر شیرازه خانواده را از هم می پاشاند


سه تن از افراد معتاد در ولایت فراه
سه تن از افراد معتاد در ولایت فراه

روانشناسان میگویند، دور ماندن از خانواده سبب میشود تا تداوی فرد معتاد نتیجه ندهد و در نبود سرپناه و حمایت خانواده٬ وی بار دیگر به اجتماع معتادان پناه ببرد.

لعل محمد جوان بیست و چهارساله است، اما به دلیل سالها استفاده از مواد مخدر ظاهر وی به مرد میان سال و بیمار لاعلاج می نماید.

وی که خودش را از ولایت تخار افغانستان معرفی میکند و در حال حاضر در ولایت نیمروز به سر می برد، میگوید که دوازده سال پیش در ایران به مواد مخدر معتاد شد و سالها پیش وقتی به افغانستان برگشت، به دلیل اعتیاد به مواد مخدر و نبود پول نخواسته و نتوانسته است که نزد خانواده اش بر گردد.

" من بیست و چهار ساله استم و یازده سال شده که خانه نرفته ام، چون وقتی در ایران عملی شدم، از آنجا رد مرزم کردند و وقتی رد مرز شدم، پول نداشتم که خانه بروم و در همینجا ماندگار شدم. یازده سال شده که خانواده ام را نه دیده ام که زنده استن و یا مرده."

بسیاری از معتادان سالهای طولانی است که از اجتماع و خانواده خود به دور مانده اند
بسیاری از معتادان سالهای طولانی است که از اجتماع و خانواده خود به دور مانده اند

لعل محمد سه بار در مرکز تداوی معتادان و یک بار هم سال گذشته در زندان طالبان در نیمروز مواد مخدر را ترک کرد، اما هر چهار بار، پس از آمدن به شهر زرنج، به جمع معتادان پیوسته و بار دیگر به استفاده از مواد مخدر رو آورده است.

لعل محمد : من بیست و چهار ساله استم و یازده سال شده که خانه نرفته ام

اکمل باشنده اصلی ولایت بلخ چهار سال پیش از ایران به فراه رد مرز شد و این چهار سال را در قلعه فریدون در جمع معتادان سپری کرده و نخواسته نزد خانواده اش در شهر مزار شریف برگردد.

" خانه ما در مزار شریف است، اینجا آمدیم و پودر و شیشه زدیم و پول را مصرف کردیم، همین که یک سال گذشت خانه رفته نتوانستیم و تلفونم را هم فروختم، حاله خانه رفته نمیتوانم، چرا رفته نمیتوانم، از خاطر همین عمل. "

اکمل که در خزان سال گذشته در زندان طالبان مواد مخدر را ترک کرد، یک هفته هم فرصت آن را نیافت که پول بدست آرد و نزد خانواده اش بر گردد، بلکه دسترسی آسان به مواد مخدر در فراه سبب شد که در جریان همین یک هفته دوباره معتاد شود.

ولایت هرات که در مرز با ایران قرار دارد نیز خانهٔ هزاران فرد معتاد به مواد مخدر است
ولایت هرات که در مرز با ایران قرار دارد نیز خانهٔ هزاران فرد معتاد به مواد مخدر است


روانشناسان میگویند، هرچند اعتیاد به مواد مخدر بیماری ذهنی است و انسان را بیش از حد به خود وابسته نگه میدارد، اما حمایت خانواده میتواند فرد را از اجتماع معتادان به دور نگهداشته و با گذشت زمان وابستگی ذهنی وی را کاهش دهد.

تمیم سنجانی، روان درمان در بخش تداوی معتادان میگوید، اگر اعضای خانواده عضو معتاد شان را مورد حمایت قرار ندهند و وی را ترد کنند، ادامه اعتیاد وی شیرازه خانواده را از هم می پاشاند.

"رفتارهای فرد تغییر میکند، اعتماد فرد معتاد بالای خودش کمتر میشود. روابط خانواده گی، همانند روابط پدر و پسر، پدر و دختر و خانم و شوهر را متاثر میسازد و حتی سبب جدایی میشود."

میزان مراجعه معتادان به مراکز ترک اعتیاد و ارقام این مراکز هنگام جمعآوری معتادان نشان میدهد که اکثریت معتادان در شهرهای بزرگ افغانستان معتادان بی سرپناه اند که از سوی خانوادهذها ترد شده و مورد حمایت قرار نمیگیرند.

XS
SM
MD
LG