لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۵

سازمان « فریدم نو»: ملل متحد باید از زنان کارمند خود در برابر طالبان دفاع کند


تصویر آرشیف: یکی از زنان کارمند سازمان ملل که در ولایت هرات برای زنان و کودکان در زمینه دسترسی به کمک های بشر دوستانه همکاری میکرد.
تصویر آرشیف: یکی از زنان کارمند سازمان ملل که در ولایت هرات برای زنان و کودکان در زمینه دسترسی به کمک های بشر دوستانه همکاری میکرد.

سازمان « فریدم نو» از نهاد های سازمان ملل متحد در افغانستان انتقاد کرده است که در مطابقت به فرمان طالبان در خصوص ممانعت کار زنان٬ به فعالیت های خود ادامه داده است.

سازمان «فریدم نو» می‌گوید٬ عمیقاً نگران است که سازمان ملل متحد به دفاتر خود در افغانستان اجازه می‌دهد تا از فرمان طالبان که ممنوعیت بر کار زنان است، پیروی کنند.

این سازمان که در امریکا مستقر است و از افراد و جوامع در برابر سرکوب حکومت‌ها محافظت و از حقوق بشر دفاع می‌کند، تصمیم سازمان ملل متحد را نقض اصل برابری جنسیتی مندرج در منشور این سازمان عنوان کرده و از سازمان ملل متحد خواسته که باید در برابر محدودیت‌های طالبان بر زنان موقف قاطع داشته و از حقوق زنان کارمند سازمان ملل در افغانستان دفاع کند.

با این حال برخی از فعالان حقوق زن به این باور اند که سازمان ملل متحد با ماندن در افغانستان و کوتاه آمدن در برابر محدودیت‌های طالبان منشور و موازین این سازمان را نقض کرده است.

طالبان محدودیت های فراوانی بر کار و گشت و گذار زنان در اجتماع وضع کرده اند
طالبان محدودیت های فراوانی بر کار و گشت و گذار زنان در اجتماع وضع کرده اند

ترنم سعیدی یکی از فعالان حقوق زن به رادیو آزادی می‌گوید:

"این کوتاه آمدن به دستور طالبان خلاف موازین، منشور و قوانین سازمان ملل متحد است، اگر واقعاً ادعای برابری را دارد و ادعای این را دارد که از حقوق بشر دفاع می‌کند لطفاً به داد مردم افغانستان برسد."

به‌گفتهٔ خانم سعیدی، سازمان ملل متحد با سیاست نرم در برابر طالبان به آن‌ها اجازه می‌دهد تا محدودیت‌های شان را در برابر زنان بیشتر و شدیدتر کنند.

اما سونیکا آرین از دیگر فعالان حقوق زن به رادیو آزادی می‌گوید، سازمان ملل متحد به‌خاطر وضعیت بد بشری در افغانستان مجبور بود تا از بین بد و بدتر یکی را انتخاب کند:

"متأسفانه با درنظرداشت شرایط بد بشری در افغانستان سازمان ملل متحد مجبور بود تا بین بد و بدتر یکی را انتخاب کند، اما این سازمان بد را انتخاب کرد و اما می‌توانست راه بهتری را انتخاب کند. امیدوار هستم در آینده به‌خاطر کار زنان در مؤسسه‌های ملی و بین‌المللی و سازمان ملل متحد در جستجوی راه بهتری باشند و خانم‌ها بتوانند دوباره سر کار بروند."

سازمان ملل متحد گفته است که به روند امداد رسانی به مردم افغانستان ادامه می دهد
سازمان ملل متحد گفته است که به روند امداد رسانی به مردم افغانستان ادامه می دهد

سازمان ملل متحد در نشست دوحه به تاریخ اول و دوم می با حضور نمایندگان کشورهای مختلف که به‌خاطر محدودیت طالبان به فعالیت کارکنان زن این سازمان برگزار کرده بود، تصمیم گرفت تا در افغانستان بماند و به کمک‌رسانی‌ ادامه دهد.

پیش از این نشست سازمان ملل متحد گفته بود که محدودیت‌های طالبان بر کار کارمندان زن‌، این سازمان را مجبور خواهد ساخت تا انتخاب وحشتناک داشته باشد.

طالبان پس از محدودیت بر کار زنان در ادارات غیر دولتی ملی و بین‌المللی، زنان را از کار در دفاتر سازمان ملل متحد نیز منع کردند.

به گفته برخی سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی، درحالی‌که نزدیک به ۲۸،۳ میلیون تن در افغانستان نیاز به کمک‌های عاجل بشری دارند، محدودیت طالبان بر کار زنان سبب شده تا روند کمک‌رسانی به تأخیر مواجه شد و جان هزارن نیازمند با خطر مواجه شود.

XS
SM
MD
LG