لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۱

تأثیر انتخابات ترکیه؛ سیاست انقره در برابر مهاجرین افغان چگونه رقم خواهد خورد؟


تصویر از کمپاین های انتخاباتی در ترکیه
تصویر از کمپاین های انتخاباتی در ترکیه

مردم در ترکیه برای اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی به روز یکشنبه به مراکز رای دهی می روند.

کمپاین انتخاباتی به روز شنبه پایان یافت.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی ترکیه و رقیب اصلی اش کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق در انتخابات روز یکشنبه باهم رقابت می کنند.

با فرا رسیدن زمان انتخابات ترکیه، نگرانی شماری از افغان های مقیم آن کشور در مورد سرنوشت شان هم ظاهراً بیشتر شده است.

محمد هاشم همدم، روزنامه نگار افغان در ترکیه می گوید که در صورت پیروزی کمال قلیچدار اوغلو افغان های ساکن ترکیه دچار جنجال خواهند شد.

"این انتخابات برای مردم افغانستان بسیار سرنوشت ساز است. اگر حزب حاکم بازنده شود، سرنوشت حدود یک میلیون مهاجر افغان در این جا دچار مشکلات جدی خواهد شد."

رجب طیب اردغان رئیس جمهور کنونی و نامزد انتخابات٬ سیاست نرم در خصوص مهاجرین داشته است
رجب طیب اردغان رئیس جمهور کنونی و نامزد انتخابات٬ سیاست نرم در خصوص مهاجرین داشته است

به گزارش رسانه ها، قلیچداراوغلو در سال گذشتۀ هجری خورشیدی سیاست مهاجرتی حکومت رئیس جمهور اردوغان را زیر سؤال برد و گفته بود که اگر در انتخابات برنده شود، به هیچ کس اجازه نخواهد داد که به راحتی وارد ترکیه شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، او حتی گفت که برادران سوریه ای را حداکثر ظرف یک سال به کشور شان خواهد فرستاد.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی به صورت همزمان در ترکیه برگزار میشود

جمال الدین صدرالدین، محصل افغان در ترکیه هم مثل همدم در مورد سرنوشت افغان های ساکن ترکیه نگران است.

"در صورت برنده شدن حزب رقیب همۀ افغان های ما از این جا بیرون خواهند شد، چون که یکی از وعده های آن بیرون کردن همۀ مهاجران از ترکیه بوده است."

هرچند شمار افغان های مقیم ترکیه به گونۀ دقیق روشن نیست، در گزارش ماه اپریل سال ۲۰۲۱کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، شمار مهاجران و پناهجویان افغان در آن کشور ۱۲۹ هزار تن گفته شده بود. در همان سال، حکومت ترکیه ادعا کرده بود که تعداد مهاجران غیرقانونی افغان و ثبت نشده در آن کشور به حدود سه صد هزار تن می رسد.

با وصف آن که ترکیه در مرز با ایران به ایجاد دیوار و نصب سیم خاردار متوسل شده، بر اساس گزارش ها، از سال های پیش به ویژه پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، سفر غیرقانونی افغان ها از طریق ایران به ترکیه افزایش یافته است.

مهاجرین افغان در ترکیه نگران اند درصورتی که قلیچدار اوغلو در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی برسد٬ وی سیاست اخراج مهاجرین را در پیش خواهد گرفت
مهاجرین افغان در ترکیه نگران اند درصورتی که قلیچدار اوغلو در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی برسد٬ وی سیاست اخراج مهاجرین را در پیش خواهد گرفت

ترکیه از مسیر های اصلی مسافرت غیرقانونی برخی از افغان ها به اروپا نیز به حساب می آید.

اعطای تابعیت به شهروندان خارجی، امکان خرید مسکن و قانونی شدن اقامت طولانی بیش از ۳ ماه آن ها، جزو سیاست مهاجرتی ادارۀ رئیس جمهور اردوغان است.

اگر اردوغان یا رقیب اصلی اش در انتخابات، قلیچدار اوغلو بیش از ۵۰ درصد آرا را حاصل نکنند، دور دوم انتخابات در ۲۸ می برگزار خواهد شد.

رای دهندگان اعضای پارلمان جدید را نیز بر می گزینند.

رقابت میان ائتلاف مردم متشکل از حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان و ائتلاف ملت متشکل از شش حزب مخالف سیاسی بشمول حزب سکولار جمهوریخواه خلق به رهبری قلیچدار اوغلو تنگاتنگ خواهد بود.

مراکز رای دهی ۸ صبح یکشنبه به وقت محلی باز و ۵ شام بسته خواهند شد.

همزمان با نگرانی ها در مورد این که اگر اردوغان شکست بخورد، چه واکنش نشان خواهد داد، او در یک گفتگوی تلویزیونی به روز جمعه گفت که نتیجۀ انتخابات را هرچه باشد، خواهد پذیرفت.

XS
SM
MD
LG