لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۱

تبصره میدل ایست مانیتور در مورد اهمیت سفر مقام عالی رتبه قطر به قندهار


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

نشریه میدل ایست مانیتور مقاله‌ای را منتشر کرده در باره دیدار صدراعظم قطر با مقامات طالبان در قندهار .

این نشریه در بریتانیا نشر می‌شود.

مقاله در ارتباط به سفر روز جمعه محمد بن عبدالرحمن آل ثانی صدراعظم و وزیر امور خارجه قطر به قندهار به اهمیت این شهر پرداخته و نوشته که قندهار پس از حاکمیت طالبان، از نظر سیاسی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

زیرا به نوشته نشریه میدل ایست مانیتور ملاهبت الله آخوندزاده رهبر طالبان در آنجا زندگی می‌کند و بیشتر اجلاس مهم حکومت طالبان در این شهر برگزار می‌شود.

اخیراً دفتر ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان نیز به قندهار منتقل شده.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی صدراعظم و وزیر امور خارجه قطر روز جمعه با رئیس الوزرای طالبان در قندهار دیدار کرد.

به گفته ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در این دیدار، تقویت روابط دو کشور و افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به نوشته نشریه میدل ایست مانیتور، سفر این مقام قطری به قندهار از این نظر حائز اهمیت است که قطر میزبان مذاکرات صلح امریکا و طالبان و همچنین حکومت پیشین افغانستان و طالبان، بود.

طالبان در دوحه پایتخت قطر هم دفتر سیاسی دارند.

روزنامه امریکایی میلیتری تایمز بار دیگر با نشر مقاله‌ای گفته که از زمان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، واشنگتن هیچ حمله هوایی در این کشور انجام نداده است.

به نوشته روزنامه میلتری تایمز، پس از خروج نیروها از افغانستان در تابستان سال ۲۰۲۱، پنتاگون یا وزارت دفاع ایالات متحده امریکا با پرسش‌های زیادی مواجه شد که آموزش تروریست‌ها در افغانستان پس از خروج چگونه انجام خواهد شد؟

آیا از حمله دیگری مانند حملات ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ در امریکا، جلوگیری می‌شود؟

میلیتری تایمز در ادامه مقاله می افزاید، اداره رئیس جمهور بایدن در پاسخ به چنین سوالاتی بارها گفته که آنها از خارج هم می‌توانند که معلومات استخباراتی به دست آورند و می‌توانند به تروریست‌ها در افغانستان حمله کنند.

اما روزنامه می‌نویسد، حال که نزدیک به دو سال می‌گذرد، رهبران نظامی امریکا تأیید می‌کنند که امکانات کافی برای چنین حملاتی از خارج ندارند.

در حالیکه، جان کربی، سخنگوی پنتاگون در آگست سال ۲۰۲۱، تاکید کرد که آنها می‌توانند، تروریست‌ها را از خارج نشانه گیرند.

در این گزارش روزنامه میلیتری تایمز می‌خوانیم، به نظر می‌رسد که قوماندانان امریکایی از درک افغانستان به ویژه به دلیل فعالیت‌های داعش چندان راضی نیستند.

جنرال اریک کریلا، قوماندان قوای مرکزی امریکا (سنتکام)، در ماه مارچ به اعضای کانگرس گفت که فرماندهان او حدس می‌زنند که در شش ماه آینده، داعش ممکن است، توانایی حمله به خارج از افغانستان و انجام عملیات علیه ایالات متحده و غرب را، بدست آورد.

XS
SM
MD
LG