لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۰ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۵

رئیس جمهور زلینسکی از ناتو خواست "تصمیم سیاسی مثبت" در قبال اوکراین بگیرد


 ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین با ینس ستولتنبرگ، سرمنشی پیمان ناتو
ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین با ینس ستولتنبرگ، سرمنشی پیمان ناتو

ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین، بار دیگر از ناتو خواسته تا در نشست ماه جولای خود یک "تصمیم سیاسی مثبت" در مورد تقاضای عضویت کیف در این پیمان، اتخاذ کند.

زلینسکی به روز دوشنبه (۱۵ می) در سخنرانی ویدئویی خود به نشست"دموکراسی ۲۰۲۳ " در شهر کوپنهاگن پایتخت دنمارک گفت که زمان رفع بزرگترین عدم اطمینان امنیتی در اروپا، یعنی تصویب تصمیم سیاسی مثبت در مورد عضویت اوکراین در ناتو، فرا رسیده است.

تا اکنون شرکای غربی اوکراین، برای مبارزه با تهاجم غیر موجۀ روسیه، تسلیحات در اختیار اوکراین قرار داده اند. اما کیف خواستار تضمین های امنیتی قویتر برای آینده است و امیدوار است که به اتحاد نظامی ناتو، بپیوندد.

اوکراین امیدوار است که به اتحاد نظامی ناتو، بپیوندد

در این حال ینس ستولتنبرگ، سرمنشی پیمان ناتو، به روز دوشنبه از طریق لینک ویدیویی از بروکسل به نشست"دموکراسی ۲۰۲۳ " در کوپنهاگن گفت:

"زمانیکه در مورد عضویت صحبت می شود، من انتظار دارم که متحدان ناتو و کشورهای عضو بگویند، اوکراین به عضویت این ائتلاف در خواهد آمد. این خواست چندین بار توسط رهبران آن کشور مطرح شده و همۀ اعضا موافق اند که اوکراین حق انتخاب مسیر خود را دارد. این به مسکو مربوط نیست، تصمیم بگیرد که باید اوکراین چه کاری را انجام دهد، این به اوکراین و ۳۱ متحد ناتو مربوط است که در مورد موضوع عضویت تصمیم بگیرند. البته که دروازه های ناتو باز است."

اردوی اوکراین در برابر تهاجم روسیه ایستاده گی قوی از خود نشان داده است
اردوی اوکراین در برابر تهاجم روسیه ایستاده گی قوی از خود نشان داده است

Ukraine service
ینس ستولتنبرگ، همچنین گفته که انتظار دارد تا مورد یک برنامه چند ساله برای اوکراین توافق شود و در آن در مورد چگونگی کمک به اوکراین برای انتقال از استنداردها، دکترینها، و تجهیزات دوران شوروی سابق به استنداردها، دکترینها و تجهیزات ناتو کار شود. به گفتۀ ستولتنبرگ البته که انجام این کار، به عضویت در ناتو نیز کمک خواهد کرد.

در این حال اورسلا وان دیر لین، رئیس کمیسیون اروپا، نیز به روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با چارلز میشل، رئیس شورای اروپا در بروکسل گفت، تا زمانی که طول بکشد این اتحادیه به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد.

تهاجم غیر موجۀ روسیه بر اوکراین که در ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ آغاز شد، هنوز هم ادامه دارد و از درگیری های شدید در شرق آن کشور گزارش داده می شود.

XS
SM
MD
LG