لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۵

تبصره تورنتوستار در مورد مشکلات پناهجویان افغان در کانادا


روزنامۀ تورنتو استار چاپ کانادا به سرازیر شدن پناهجویان افغان پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان به کانادا توجه کرده و نوشته است این افغان ها با نداشتن کردت یا اعتبار بانکی و سابقۀ کاری چگونه زندگی نو خود را آغاز کنند؟

روزنامه نوشته است که افغان هایی که مجبور به ترک کشور شان شده اند، برای سر و سامان دادن به زندگی شان در کشور دیگر تلاش می‌کنند.

به نوشتۀ روزنامه، شماری از این افغان ها در قسمت یافتن کار و خانه با مشکلات رو به رو هستند، زیرا سابقۀ کار و کردت ندارند.

روزنامه نوشته است که بسیاری از مالکان خانه ها در بدل کرایه دادن خانه هایشان به این افغان ها از آن ها ضمانت کننده مطالبه می‌کنند.

تورنتو استار می‌نویسد که شبانه علیزی ۲۶ ساله مشمول ۳۰ هزار شهروند افغانستان می‌شود که با حاکمیت دوبارۀ طالبان بر این کشور به کانادا منتقل شدند.

روزنامه می‌نویسد که خانم علیزی مدت زیاد دنبال یافتن خانه کرایی بوده و به نقل از او نوشته است که مالک یک خانه از آن‌ها یک ضمانت کننده و شش ماه کرایۀ پیش پرداخت مطالبه کرده، چیزی که به گفته اش غیرقانونی است.

خانم علیزی گفته است چون که کسی را نمی‌شناختند تا از آن‌ها ضمانت کند، از این خانه صرفنظر کرد و به جست و جوی خانۀ با شرایط مناسب ادامه داد.

به نوشتۀ روزنامه، این زن که همراه با همسر و دو کودک شان به کانادا منتقل شده اند، پس از مأیوسی زیاد توانست یک خانۀ کوچک را در تورنتو به کرایه بگیرد.

به نوشتۀ تورنتو استار، این خانوادۀ افغان ۳۹۰۰ دالر کانادایی را که از سوی حکومت آن کشور به عنوان «پول خوش آمدید» دریافته، مصرف کرده است.

در مطلب منتشر شده در وب سایت انستیتوت صلح امریکا می خوانیم که برای رسیدگی به بحران افغانستان، به عکس العمل هماهنگ و منسجم جامعۀ جهانی نیاز است.

در مطلب آمده است که اقدامات «نادرست» طالبان به منافع شان زیان می‌رساند، اما به باور نویسنده، زیان بیشتر به افغان‌های عادی وارد می‌شود.

به نوشتۀ مطلب انستیتوت صلح امریکا، در چند ماه گذشته طالبان برخی از گام‌های «نادرست» برداشته اند که در نتیجه‌اش حاکمیت شان در درازمدت تهدید نمی‌شود، اما توانایی حکومتداری شان و در درازمدت انسجام زیانمند می‌شود.

ویلیم بایرد، نویسندۀ مطلب نوشته است که متأسفانه اقدامات نادرست به مردم افغانستان مستقیماً آسیب وارد می‌کند و بر سیستم کمک های بشردوستانه نیز تأثیر نامطلوب خواهد گذاشت.

به نوشتۀ انستیتوت صلح امریکا، واکنش بین‌المللی به اقدامات طالبان علیه زنان و دختران با محکومیت یکپارچه شورای امنیت سازمان ملل و اجماع دیپلماتیک برای به رسمیت نشناختن حکومت طالبان همراه بوده است.

در ادامه می‌خوانیم که لازم است واکنش بین‌المللی راهبردی باشد نه واکنش در برابر اقدامات طالبان.

نویسندۀ مطلب نوشته است که جامعه جهانی با وضعیت دشوار انسانی در افغانستان رو به رو است و با رژیمی تعامل می‌کند که در فکر رفاه مردم نیست.

در مقالۀ انستیتوت صلح امریکا یک رشته اصول و پالیسی هایی به جامعه بین‌المللی توصیه شده که یکی اش روی ثبات اقتصادی افغانستان می‌چرخد و آمده است که باید بر ثبات اقتصادی و سکتور خصوصی افغان‌ها تمرکز بیشتر شود زیرا سودش به تمامی شهروندان افغانستان می‌رسد.

XS
SM
MD
LG