لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۴

نقشهٔ انترنتی ثبت معلومات مرتبط با تخطی از حقوق بشر در افغانستان٬ ایجاد گردید


طالبان به موارد جدی نقض حقوق بشر در افغانستان متهم هستند
طالبان به موارد جدی نقض حقوق بشر در افغانستان متهم هستند

نهاد غیر انتفاعی بنام « سنتر فار انفارمیشن رزیلینس» یا مرکز پایداری اطلاعات در چهارچوب پروژه بنام شاهد افغان٬ نقشه انترنتی را فعال ساخته که معلومات موثق را در باره تخطی ها از حقوق بشر در افغانستان درج میکند.

معلومات نقض حقوق بشر و یا حوادث دیگر را در این نقشه می توان با کاتگوری یا طبقه بندی مختلف بدست آورد.

بطور مثال با یاد آوری تاریخ یا نوعیت حادثه امنیتی و یاهم نام عامل و یا قربانی آن . این نقشه به ژوزنالستان ، تحقیق کننده گان ، پالیسی سازان و مردم زمینه را مساعد میسازد که از وسعت پامال شدن حقو ق بشر در افغانستان تصویر روشنی داشته باشند.

در این نقشه ۱۳۰۰ نقطه معلوماتی یا دیتا پوینت در مورد حوادثی درج شده که از ۱۷ اگست سال ۲۰۲۱ به بعد رخ داده اند.

در این نقشه همچنان در مورد نقض روزه مره حقوق افراد ملکی، ژورنالیستان و اقلیت های نژادی و همچنان حقوق زنان، حرکت های اعتراضی و حملات افراطگرایان و دهشت افگنان معلومات مستند سازی شده اند.

نقشه انترنتی جدید موارد موثق و معلومات دست اول در مورد تخطی های حقوق بشری را در افغانستان ثبت می کند
نقشه انترنتی جدید موارد موثق و معلومات دست اول در مورد تخطی های حقوق بشری را در افغانستان ثبت می کند

این نقشه بطور منظم تمدید میشود و هم اکنون ۴۵۰ سند تصویری که در آن حملات بر افراد ملکی، ۳۵۰ سند تصویری اعتراضات و بیش از ۱۰۰ سند حمله بر اقلیت های شیعه و هزاره در آن وجود دارد.

این اقدام به هدف ثبت وقایع به هدف کشاندن تخطی کننده های حقوق بشری به عدالت٬ ایجاد گردیده است

هرچند تیم شاهد افغان بطور روزمره وقایع افغانستان را بررسی میکند، اما تنها معلومات موثق و تصدیق شده به این نقشه راه پیدا میکند. از این رو اطلاعاتی که در این نقشه در رابطه با نقض حقوق بشر در افغانستان بدست میرسد قطره از بحر است.

مسولین این نقشه می گویند که آنها در نشر معلومات از احتیاط کار میگرند زیرا اگر هرنوع معلومات تصدیق ناشده را که بدست می آورند نشر کنند، اعتماد بر اطلاعات موثق هم از بین میرود و از همین سبب آنها می خواهند اعتماد استفاده کننده نقشه آنلاین را با نشر معلومات موثق حفظ کنند.

مسوول گروه شاهد افغان دیود آزبورن می گوید این اطلاعات را به این امید درج میکند که روزی میکانیزم حسابدهی سبب خواهد شد که عاملان قضایا به عدالت کشانده شوند.

در ماه های اخیر تیم شاهد افغان با سازمانهای افغان کار میکند تا توانائی آنها ها را برای جمع آوری تحقیقات شفاف و موثق بیشتر بسازد.

در این فعالیت، صنف های تعلیمی و تمرین در آموزش وسایط که برای تیم های جمع کننده معلومات نیاز است شامل اند تا آنها در بخش تشخیص معلومات نادرست و تفکیک واقعیت و افسانه٬ دید باز داشته باشند.

به گفته مسوولین این تیم٬ در زنده گی امروزه درک این واقعیت ها بسیار مشکل شده است.

XS
SM
MD
LG