لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۹

در اوج جنجال حق‌آبهٔ ایران؛ حکومت طالبان کار اعمار بند بخش آباد را سرعت می‌بخشد


بند آب بخش آباد در ولایت فراه
بند آب بخش آباد در ولایت فراه

درحالی که اختلافات و تنش‌ها میان افغانستان و ایران بر سر آب دریای هلمند رو به افزایش است، حکومت طالبان در افغانستان از سرعت کار در بند بخش‌آباد در ولایت فراه که هم مرز مرز با ایران است٬ خبر می‌دهد.

در خبرنامهٔ حکومت طالبان در این باره آمده است که ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئیس الوزرا و عبداللطیف منصور، سرپرست وزارت انرژی و آب حکومت طالبان روز شنبه کار ساخت تونل‌های بند بخش‌آباد را افتتاح کردند.

در اعلامیه به نقل از عبدالغنی برادر تعهد شده است که تلاش می‌کنند کار پروژهٔ بند بخش‌آباد را تکمیل کنند.

بند بخش‌آباد ۲۷ میگاوات برق تولید می‌کند و با ساخت آن نزدیک به ۷۰ هزار هکتار زمین‌ زراعتی در منطقه آبیاری خواهد شد.

کار ساخت بند بخش‌آباد در زمان نظام جمهوریت آغاز شده بود.

تونل مربوط به بند آب بخش آباد در ولایت فراه
تونل مربوط به بند آب بخش آباد در ولایت فراه

اما حکومت طالبان درحالی از تسریع روند کار این بند خبر می‌دهد که اختلافات میان ایران و افغانستان بر سر حقابه رو به افزایش است.

در ادامهٔ اظهارات در این مورد، حسن کاظمی قمی، نمایندهٔ ویژهٔ ایران برای افغانستان و سرپرست سفارت این کشور در کابل به تازگی گفته است، اگر آب وجود باشد و طالبان به ایران حق ندهند، پس ایران این حق را دارد تا بخاطر حقوق ملت‌اش دست به کار شود.


به اساس گزارش ایسنا، خبرگزاری دولتی ایران، آقای قمی گفته است، افغانستان باید به اساس قرارداد ۱۳۵۱ به ایران حقابه بدهد.

حکومت سرپرست طالبان و پیش از این مقام‌های نظام جمهوری پیشین افغانستان گفته اند، حقابۀ ایران به اساس قرارداد ۱۳۵۱ داده شده است.

سرپرست سفارت ایران در کابل گفته، طالبان می‌دانند که برای یک حکومت با ثبات و قوی آن‌ها به این نیاز دارند که با تمام کشورهای همسایۀ خود روابط خوب داشته باشند.

آقای قمی افزود، اگر آب باشد، طالبان باید این مشکل را در طی یک ماه حل کنند و به ایران حق بدهند.

ایران و حکومت طالبان روی موضوع حق‌آبه تبادلات لفظی فراوان داشته اند

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت، خشک‌سالی‌های پی‌هم سطح آب را پائین آورده و درخواست بر خلاف مفاد قرارداد سال ۱۳۵۱ قابل اجرا نیست.

" در مورد قرارداد متعهد هستیم، با درنظرداشت محتویات آن درست به پیش‌ می‌رویم، تیم مسلکی ایران که می‌خواهند بررسی کنند، این بخش قرارداد نیست، ایران باید با استفاده از راه‌های دیپلوماتیک تماس بگیرند، باید یادآور شویم که خشک‌سالی به همه منطقه آسیب زده و سطح آب را بسیار پائین آورده و قابلیت این را ندارد که به ایران برسد و خواسته‌های خلاف محتویات قرارداد، قابل اجرا نیست."

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

هفتهٔ گذشته، هفتهٔ بیان‌های تند میان مقام‌های طالبان و ایران بر سر حقابهٔ ایران بود.

پیش از این ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در جریان سفرش به سیستان و بلوچستان، حکومت طالبان را تهدید کرد که حق‌آبهٔ ایران را کامل بد‌هد در غیر آن حق شکایت را نخواهند داشت.

این اظهارات او واکنش‌ حکومت طالبان را برانگیخت.

حکومت طالبان دراعلامیه‌ای گفت که مقام‌ها ایرانی باید خواسته‌هایشان را به درستی بیان کنند و از این گونه اظهارات که روابط دو کشور را تیره می‌کند، خودداری کنند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجهٔ ایران نیز در توییتی به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت، استاندارد موجودیت یا عدم موجودیت آب را اظهارات سیاسی تعیین نمی‌کند، بلکه افراد فنی تعیین می‌کنند.

در سال ۱۳۵۱ خورشیدی میان افغانستان و ایران توافقنامه‌ای بر سر تقسیم آب هلمند امضا شد که به اساس آن، در سال‌های سیر آبی که آب دریای هلمند به شش و نیم میلیارد مترمکعب می‌رسد، در آن سال ایران حق دارد که ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب بدست بیاورد.

اما مقام‌های حکومت پیشین جمهوریت بارها گفته‎ اند که به علت جنگ‌ها در چند دههٔ گذشته در افغانستان، ایران سالانه حدود ۲،۵ میلیارد متر مکعب آب از دریای هلمند دریافت کرده است.

XS
SM
MD
LG