لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۶

شماری از شهروندان افغانستان: غذاهای بیشتر رستورانت‌های مسیر شاهراه ها صحی نیستند


عکس از آرشیف برای تزیین استفاده شده است
عکس از آرشیف برای تزیین استفاده شده است

شماری از شهروندان افغانستان که در مسیر شاهراه‌های بین ولایت‌ها سفر می‌کنند، می‌گویند که امکانات صحی در مسیر شاهراه‌ها وجود ندارد و بیشتر رستورانت‌هایی که در مسیر شاهراه‌ها فعالیت می‌کنند، از بهداشت خوب برخوردار نیستند.

بهشته، باشندۀ ولایت فراه می‌گوید، هرچند مسیر سفرهای زمینی بهتر شده، اما صحی نبودن غذاهای بیشتر رستورانت‌هایی که در مسیر شاهراه‌ها قرار دارند، سفر زمینی را سخت‌تر می‌سازد.

او می‌گوید که گاهی از فراه به کابل سفر می‌کند، اما در مسیر راه نه تنها که بیشتر رستورانت‌ها غذاهای بهداشتی ارائه نمی‌کنند، بلکه فروشگاه و خدمات صحی نیز وجود ندارد.

او به رادیو آزادی گفت:
"از لحاظ حمل و نقل بهتر شده است، از لحاظ اینکه رستورانت‌ها و هوتل بتواند غذا و آب پاک ارائه کند، وضعیت بسیار خراب است و در مسیر برخی از ولایت‌ها اگر کدام رستورانت خوب باشد، بسیار قیمت می‌باشد که مردم نمی‌توانند به آنجا بروند، به همین دلیل مردم به رستورانت‌هایی می‌روند که قیمت بسیار پایین است که متاسفانه کیفیت آن نیز پائین می‌آید."

رعنا: ما همیشه در سفر خود غذا را از خانه با خود بردیم. چون غذا رستورانت‌ها قابل خوردن نیست

رعنا، باشندۀ ولایت بلخ که سفرهای زمینی زیادی در مسیر شاهراه‌های شمال و جنوب غرب کشور داشته، نیز روایت مشابهی دارد:
"غذاهای رستورانت‌ها در مسیر شاهراه‌ها به هیچ وجه پاک نیست. ما همیشه در سفر خود غذا را از خانه با خود بردیم. چون غذا رستورانت‌ها قابل خوردن نیست و اگر کسی بخورد صد در صد مریض می‌شود. تا رسیدگی نشود همین وضعیت ادامه دارد."

رعنا می‌افزاید که به دلیل طولانی بودن راه به غذای بیشتر نیاز دارند، اما به دلیل هراس از مسموم شدن، نمی‌توانند در هوتل‌ها و رستورانت‌های مسیر شاهراه‌ها غذا بخورند.

بلال احمد مظلومیار، آمر مصونیت غذایی ریاست صحت محیطی وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان می‌گوید، تا کنون بررسی‌های زیادی در قسمت نظافت رستورانت‌های داخل شهرها داشته اند و برای بررسی رستورانت‌های مسیر شاهراه‌ها نیز برنامه دارند:
"در مورد شاهراه‌ها ما با مسئولان موضوع را قبلاً شریک کردیم که مشکلات آنجا هم حل شود."

این در حالیست که سفر مسیرهای زمینی بین ولایات تا ۱۸ ساعت هم طول می‌کشد که در این مدت زمان مسافران نیاز دارند که چندین بار غذا صرف کنند.

مسافران مسیر شاهراه‌ها بارها از موجودیت این گونه مشکلات و نبود خدمات صحی در مسیر شاهراه‌ها شکایت کرده اند، اما از زمان نظام جمهوری پیشین تا اکنون که طالبان حاکم هستند، به نظر می‌رسد که این مشکلات حل نشده است.

XS
SM
MD
LG