لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۴

حکومت طالبان ادعا می‌کند که دوصد افغان محکوم به اعدام در ایران را نجات داده است


زندان عادل آباد واقع در شیراز ایران
زندان عادل آباد واقع در شیراز ایران

وزارت خارجه حکومت طالبان مدعی شده که در نتیجه گفتگو با مقامات ایرانی دوصد زندانی افغان که در آن کشور به اعدام محکوم شده بودند، از اعدام نجات یافتند.

حافظ ضیاء احمد معاون سخنگوی این وزارت دیروز یکشنبه در حساب توییترش، بخشی از مصاحبه خود را با رادیو تلویزیون ملی افغانستان زیر حاکمیت طالبان شریک ساخته و در قسمتی از آن می‌گوید:
"امارت اسلامی افغانستان در مورد زندانیان افغان در ایران، توانسته که با آن کشور به تفاهم برسد تا دوصد زندانی افغان را که در آنجا محکوم به اعدام شده بودند، نجات دهد و مجازات تطبیق نشود."

حافظ ضیاء احمد افزود که پیش از عید سعید فطر با ایران تفاهم شد که بر اساس آن افغان هایی که به دلیل جرایم مختلف و یا نداشتن مدارک قانونی در آنجا زندانی اند، به افغانستان منتقل شده تا دوسیه‌های آنها در اینجا بررسی شوند.

به گفته او، بر اساس این تفاهم، نزدیک به ۱۰۰۰ زندانی افغان که قضایای آنها باید مورد بررسی قرار گیرد، به افغانستان منتقل شده و این روند به خوبی پیش می‌رود.

معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان همچنین گفت که تلاش‌ها از سوی امارت اسلامی افغانستان برای کاهش مدت حبس زندانیان افغان در ایران، ادامه دارد.

اما حکومت طالبان نگفته که در حال حاضر چه تعداد افغان در زندان‌های ایران بسر می‌برند.

سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود، از ایران به‌عنوان کشوری یاد کرده که بیش از هر کشور دیگری در جهان، تعدادی زیادی را در سال ۲۰۲۲ میلادی اعدام کرده است.

در ضمن، گروه‌های حقوق بشر بار‌ها از بدرفتاری مقامات ایرانی با زندانیان افغان و مردم عادی شهروند افغان خبر داده اند.

در همین حال، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که حکومت طالبان آنرا لغو اعلام کرده و در بیرون از این کشور فعالیت دارد، روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای از وضعیت مهاجران افغان در ایران ابراز نگرانی کرد و گفت که مهاجران افغان در این زمینه با محدودیت‌های زیادی مواجه اند.

این کمیسیون از حکومت ایران، کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجران و شورای حقوق بشر ملل متحد خواسته تا اقدامات عاجل برای بهبود وضعیت حقوق بشر مهاجران افغان در آن کشور، اتخاذ کنند.

اگرچه تعداد دقیق پناهجویان افغان مقیم ایران مشخص است، اما مقامات ایرانی تعداد آنها را چند میلیون نفر اعلام کرده اند.

گفته می‌شود، از زمانی که طالبان در ماه آگست سال ۲۰۲۱ قدرت را در افغانستان بدست گرفتند، روند مهاجرت افغانها به ایران افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG