لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۵ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۷

افزایش شمار بیماران مبتلا به کرونا، سیاه سرفه و تب دنگی در افغانستان


آرشیف - یک فرد مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان - جاپان در کابل
آرشیف - یک فرد مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان - جاپان در کابل

سیف‌الله باشندۀ ولسوالی گیزاب ولایت ارزگان است.

او می‌گوید، در منطقه‌شان هیچ مرکز صحی وجود ندارد تا به بیماران رسیدگی شود:
"از ولسوالی دور است، از نظر صحی مشکلات زیادی داریم، دو کلینیک داریم که یکی در مرکز و دیگری در منطقه نیک آباد است، کسانی که در مناطق دیگر هستند به مریضان‌شان رسیدگی نمی‌شود."

اما جان محمد، باشندۀ ولسوالی میوند کندهار می‌گوید، در منطقه‌شان نه تنها که با کمبود مرکزهای صحی مواجه هستند، به شفاخانه‌هایی هم که مراجعه می‌کنند، با کمبود دارو و دیگر خدمات درمانی روبه‌رو هستند:
"نه کلینیک داریم و نه سرک، خواست ما این است که در منطقۀ ما کلینیک بسازند اگر کسی مریض شود او را به مرکز می‌بریم، ما در این منطقه نه کلینیک داریم و نه مکتب."

این نگرانی‌ها و شکایات در حالی مطرح می‌شود که سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او) از افزایش واقعات مثبت کرونا، سیاه سرفه و تب دنگی در افغانستان خبر داده است.

این سازمان در گزارش فعالیت‌هایش در ماه اپریل در افغانستان که دیروز دوشنبه نشر شد، نوشته که در این ماه، ۱۸۰۴۹ مورد مشکوک به لابراتوارها راجع شده که نسبت به ماه مارچ ۵۰.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، در ماه اپریل ۹ نفر در افغانستان بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست دادند که این آمار در ماه مارچ ۴ مورد بود.

سازمان جهانی صحت از افزایش ۶۷.۸ درصدی موارد سیاه سرفه نیز خبر داده است.

در گزارش این سازمان آمده، با وجودیکه در ماه اپریل هیچ مورد فوتی بر اثر این بیماری ثبت نکرده اند، اما ۱۲۶۲ مورد مشکوک گزارش شده است.

یک کودک مبتلا به بیماری سرخکان در یکی از شفاخانه های ولایت بادغیس - عکس از آرشیف
یک کودک مبتلا به بیماری سرخکان در یکی از شفاخانه های ولایت بادغیس - عکس از آرشیف

این سازمان همچنین به ثبت ۶۱ مورد مشکوک بیماری تب دنگی اشاره کرده و گفته که یک فرد مبتلا نیز جان باخته است. این سازمان می‌گوید که تمام موارد تب دنگی در ولایت ننگرهار ثبت شده است.

سازمان جهانی صحت گفته که اما موارد سرخکان و نفس تنگی در ماه اپریل کاهش یافته است.

این سازمان افزوده که احتمالاً تا پایان سال جاری بخش صحی افغانستان با مشکلات مالی در زمینۀ حمایت از مراکز صحی مواجه خواهد شد.

سازمان جهانی صحت گفته که در حال حاضر هزینۀ فعالیت ۵ شفاخانۀ بزرگ، ۱۰ شفاخانۀ امراض ساری و ۲۰۵ مرکز صحی اولیه در ۲۹ ولایت را تأمین می‌کنند، اما افزوده که ادامۀ این خدمات نیاز به کمک اداره‌های کمک کننده دارد.

وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان به پرسش رادیو آزادی در مورد نگرانی‌ها در مورد ارائه خدمات صحی در افغانستان پاسخی نداد.

پس از فروپاشی نظام جمهوری، بخش صحی افغانستان نیز مانند سایر بخش‌ها شدیداً ضربه دیده که این همه بر زندگی افغان‌ها تأثیر منفی گذاشته است.

مشکلات در ارائۀ خدمات صحی بر صحت و زندگی مادران و اطفال در افغانستان نیز تأثیر منفی داشته است.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ماه مارچ سال گذشته در گزارشی نوشت که در سطح آسیا میزان مرگ و میر زنان حامله در افغانستان افزایش یافته است.

از سوی دیگر سازمان بین‌المللی رتبه بندی مصونیت غذایی در ماه جنوری سال جاری اعلام کرد که در دو ماه آینده ۴ میلیون کودک و زن در افغانستان با سوءتغذیۀ شدید مواجه خواهند شد.

XS
SM
MD
LG