لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۹

مقام های ایرانی و طالبان در مورد « حق‌آبه» دریای هلمند گفتگو کردند


تصویر آرشیف: دریای هلمند
تصویر آرشیف: دریای هلمند

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفته در صورت که آگاهان محیط زیست تایید کنند که سطح آب در دریای هلمند کاهش یافته، بحث در مورد آب هلمند باقی نمی ماند.

این مقام ایرانی٬ اما هشدار داده که اگر ادعای حکومت طالبان در مورد کاهش سطح آب رد شود ایران به گفته او از حق مردمش نخواهد گذشت.

این موضوع را خبرگزاری ایسنای ایران به نقل از آقای سلاجقه گزارش داده و افزوده که مقام های ایرانی در مورد حق آبه هلمند روز دوشنبه با مقام های طالبان دیدار کرده اند.

علی سلاجقه اما نگفته که در این دیدار کی ها اشتراک کرده و آیا به نتیجه یی رسیده اند یا خیر؟

ایسنا می گوید که آقای سلاجقه به روز دوشنبه زمانی به خبرنگاران در حاشیه دوره آموزشی محیط زیست در البرز صحبت میکرد گفت که ریاست جمهوری ایران مستقیماً به موضوع حق آبه پرداخته است.

ایران پا فشاری دارد که باید یک هیئت فنی برای بررسی وضعیت دریای هلمند به افغانستان برود

آقای سلاجقه ابراز امیدواری کرده که این مسئله از لحاظ دیپلوماسی سیاسی به پیش برود تا ایران به حق آبه دسترسی پیدا کند.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

همزمان امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان دیروز در مراسم یادبود از اختر محمد منصور رهبر پیشین طالبان گفت که حکومت طالبان در خصوص حق آبه ایران به توافقنامه ۱۳۵۱ میان دو کشور متعهد است.

متقی از حکومت ایران خواسته که موضوع حیاتی آب را سیاسی نسازد و این موضوع از راه تفاهم و گفتگو های رو در رو حل شود.

جنجال بین ایران و حکومت طالبان در افغانستان بر سر حق آبه پس از آن افزایش یاقت که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در جریان سفر تازه اش به سیستان و بلوچستان، حکومت طالبان را تهدید کرد که حق آبه کامل کشورش را بپردازد.

این اظهارات رئیسی واکنش حکومت طالبان را هم در پی داشت.

در اعلامیه حکومت طالبان گفته شد که به دلیل خشکسالی شدید در افغانستان و منطقه در سال های اخیر، سطح آب از جمله در رود خانه هلمند یا هیرمند تنزیل یافته است.

سخنگویان حکومت طالبان به تماس های رادیو آزادی در مورد ملاقات اخیر با مقام های ایرانی در مورد حق آبه ایران پاسخ ندادند.

افغانستان و ایران در سال ۱۳۵۱ تفاهمنامه تقسیم آب هلمند را امضا کردند که براساس آن افغانستان باید در یک سال نورمال آبی ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب دریای هلمند را به ایران بدهد.

XS
SM
MD
LG