لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۳

اجساد ۱۸ افغان از بلغاریا به کابل منتقل شد


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

در ویدیو های که در شبکه های اجتماعی نشر شده دیده می‌شود که امبولانس‌های "کابل امبولانس" در مقابل میدان هوایی کابل ایستاده اند تا اجساد افغان‌هایی را که از بلغاریا منتقل شده اند، به خانواده‌هایشان انتقال دهند.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان در خبرنامه‌ای گفته که جسد ۱۸ افغان پس از انتقال به کابل توسط امبولانس‌های وزارت صحت عامه‌شان به خانواده‌هایشان انتقال داده شده است.

ضیاء احمد تکل، معاون سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه در پیامی به رسانه‌ها در بارۀ تأخیر در انتقال این اجساد گفت:
"روند انتقال این شهدا به دلیل تأخیر در تصمیم دادگاه بلغاریا و تحریم‌های ظالمانۀ بانکی در انتقال پول به شرکت‌های انتقال دهنده با مشکلات روبه‌رو شد که در نهایت با تلاش وزارت امور خارجه و سفارت افغانستان در بلغاریا این شهدا به کشور منتقل و به خانواده‌هایشان تسلیم داده شدند."

جسد این ۱۸ افغان در یک موتر لاری در صوفیه، پایتخت بلغاریا، در ۲۸ دلو پیدا شد.

وزارت داخلۀ بلغاریا در آن زمان اعلام کرده بود که ۴۰ پناهجو در این لاری منتقل می‌شدند که ۱۸ نفر از آنها به دلیل کمبود اکسیجن جان های خود را از دست داده اند.

بر اساس اطلاعاتی که رادیو آزادی از ادارۀ کابل امبولانس دریافت کرده، از میان این ۱۸ افغان کشته شده، ۸ تن آنان از ننگرهار، یک تن از کنر، یک تن از کاپیسا و یک تن از لوگر، دو تن از میدان وردک و پنج تن دیگر از ولسوالی‌های مختلف کابل هستند.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان نیز سخنان یک عضو خانوادۀ یکی از قربانیان را که جسد قربانی خود را در میدان هوایی کابل تسلیم شده، منتشر کرده است.

این فرد که نامش ذکر نشده، از همه افغان‌ها خواسته است که از راه‌های قاچاق به کشورهای خارجی نروند:

"پیام من به همه افغان‌ها این است که امروز این ۱۸ خانواده داغدار هستند. باید جلوی چنین وضعیتی گرفته شود. ما سه ماه است با مادران خود عزاداری کرده‌ایم، اما اگر نمی‌خواهید مادران ما این گونه باشند. از این راه دست بکشید و فرزندان خود را به دست یک قاچاقچی ندهید."

بلغاریا به عنوان مسیر انتقال قاچاقی بسیاری از پناهجویان از خاورمیانه و افغانستان برای رسیدن به اروپای غربی استفاده می‌شود، اما در برخی موردها پناهجویان با سرنوشت مشابهی روبه‌رو می شوند.

از ضرب و شتم و کشتار توسط قاچاقچیان گرفته تا برخورد جدی پولیس، سردی هوا، غرق شدن در آب‌ها و حوادث رانندگی، مواردی اند که زندگی پناهجویان را تهدید می‌کند.

اما با وجود همۀ این خطرات، بسیاری از افغان‌ها در سال‌های گذشته مسیرهای خطرناک بلغاریا و بسیاری دیگر از کشورها را برای رسیدن به اروپا طی کرده اند.

در دو سال گذشته با روی کار آمدن طالبان در افغانستان، موج مهاجرت افغان‌ها به اروپا و دیگر کشورها گسترش یافته و هر روز ده‌ها افغان به‌ گونۀ غیرقانونی از راه‌های آبی یا زمینی به مقصد رسیدن به کشورهای اروپایی سفر می‌کنند.

XS
SM
MD
LG