لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۶

در درگیری مرزی دو سرباز ایران و یک نیروی طالبان کشته شدند


یک نیروی مرزی ایران عکس از آرشیف
یک نیروی مرزی ایران عکس از آرشیف

درگیری بین طالبان و نیروهای سرحدی ایران در ولسوالی سرحدی کنگ ولایت نیمروز تا ناوقت دیروز شنبه (۲۷ می) ادامه داشت و هر دو طرف از سلاح‌های سبک و ثقیل استفاده کردند.

وزارت امور داخله حکومت طالبان جنگ روز گذشته را تایید کرده و از تلفات دو طرف خبر داده است.

عبدالنافع تکور سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت:
"در این درگیری یک، یک تن از دو طرف کشته و تعداد زیادی هم زخمی شده اند. موضوع به اطلاع بزرگان دو طرف رسیده، اکنون اوضاع تحت کنترل است. قابل تذکر است که امارت اسلامی از درگیری با هیچ کس طرفداری نمی کند."

رسانه‌های ایران نیز از پایان این درگیری خبر داده اند. براساس خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مقامات سرحدی دو کشور در مورد این رویداد، تحقیقات را آغاز کرده اند.

خبرگزاری"ایرنا" گزارش داده که در این درگیری دو عسکر نیروهای سرحدی ایران کشته و دو فردملکی زخمی شده اند و پس از ختم درگیری تا اطلاع ثانوی" سرحد"میلک" در ولسوالی کنگ بسته شده است.

براساس خبرگزاری فارس، معلوم نیست که درگیری روز گذشته بین کدام افراد رخ داده، اما خبرگزاری باختر تحت کنترل طالبان گفته که جنگ زمانی آغاز شد که عساکر ایرانی بر مناطق ولسوالی"کنگ" تیراندازی کردند. باختر با اشاره به منابع وزارت دفاع طالبان گفته که گفتگو برای حل هر مشکل یک راه منطقی است، اقدامات منفی و بهانه جویی برای جنگ، به نفع هیچ یک از طرفین نیست.

منابع محلی نیز به رادیو آزادی گفته اند که جنگ پایان یافته و به گفتۀ آنها حداقل سه زن و چهار کودک در جملۀ زخمی‌های جنگ در طرف افغانستان، هستند. شاهدان این درگیری می‌گویند که جنگ بین دو طرف شدید بود.


یکی از باشندگان شهر زرنج که از افشای نامش خودداری کرده به رادیو آزادی گفت:
"درگیری بین دو طرف چند ساعت ادامه داشت، از سلاح‌های سبک و ثقیل استفاده شد. نیروهای ایرانی مناطق عامه مانند میدان هوایی قدیمی شهر زرنج و منازل مسکونی را هدف قرار دادند."

در حالیکه دیروز جنگ در نیمروز همچنان ادامه داشت، امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجۀ حکومت طالبان با حسن کاظمی قمی سفیر ایران در کابل دیدار کرد.

این وزارت در اعلامیه‌ای به طور غیرمستقیم اشاره کرد که متقی و قمی روی هماهنگی دو طرف و مدیریت سرحد تاکید کردند، اما از درگیری دیروز در اعلامیه ذکر نشده است.

پس از اظهارات اخیر تند ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در مورد حقابه ایران از دریای هلمند و عکس العمل بالمقابل طالبان این نخستین بار است که نیروهای طالبان و ایران درگیر می‌شوند، اما پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱ میلادی چندین بار قبل از این هم، دو طرف در سرحد با هم درگیر شده اند.

XS
SM
MD
LG