لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۰

مایکل مک کال: آمریکایی‌ها باید اسناد مربوط به خروج از افغانستان را ببینند


مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا
مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا

مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا می‌گوید که اسناد محرمانه خروج از افغانستان باید ابتدا برای همه اعضای این کمیته و سپس برای مردم امریکا فاش شود.

مک کال در نامه اخیر خود به وزارت خارجه امریکا گفته است که مردم امریکا، به ویژه آنهایی که در افغانستان جنگیدند یا اعضای خانواده خود را از دست دادند، شایسته حسابگیری از اقدامات دولت هستند.

وی تاکید کرد که اسناد خروج از افغانستان باید در اختیار همه اعضای جمهوری خواه و دموکرات این کمیته، به ویژه کسانی که در افغانستان خدمت کرده اند، داده شود.

مایکل مک کال، رهبر جمهوری خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا، مدت هاست با وزارت امور خارجه درگیر بوده و بارها از آنها خواسته است که اسناد را به وی تحویل دهند.

فشارهای مداوم رئیس کمیته در نهایت هفته گذشته باعث شد تا به او بعضی مدارک سپرده شود، اما حالا آقای مک کال گفته است که پس از بررسی و ارزیابی مدارک متوجه شده که این اسناد نباید محرمانه باشد و انتشار آن امنیت ملی را تهدید نمی‌کند.

او استدلال کرده که انتشار این اسناد در عوض اولین گام برای احیای اعتماد امریکایی‌ها به تصمیمات سیاست خارجی دولت خواهد بود.

مایکل مک کال و بسیاری دیگر می‌گویند که این اسناد و اطلاعات نشان می‌دهند که چگونه خروج دولت بایدن از افغانستان منجر به کشته شدن ۱۳ سرباز امریکایی و زخمی شدن ۴۷ تن دیگر شد.

آقای مک کال قبلاً گفته بود که مصاحبه آنها با مقامات این عملیات و دیپلمات‌ها پس از خروج از افغانستان همچنین توضیح خواهد داد که چرا ایالات متحده هزار شهروند و صدها هزار همکار افغان خود را در کشوری که تحت کنترل به گفته او تروریست بود رها کرده است.

وزارت خارجه امریکا قبلاً اعلام کرد که اسناد لازم را به کمیته روابط خارجی کنگره تحویل داده است، اما آنها به پیگیری‌های غیرضروری خود ادامه داده اند.

صفی الله ستانکزی

XS
SM
MD
LG