لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۹

دبلیو اف پی: روند کمک رسانی در غور به دلیل مداخله مقامات طالبان متوقف شده است


آرشیف - توزیع مواد غذایی از سوی برنامه جهانی غذا به افراد بی بضاعت در افغانستان
آرشیف - توزیع مواد غذایی از سوی برنامه جهانی غذا به افراد بی بضاعت در افغانستان

" بدبختی سر مردم است. کمک های دبلیو اف پی پارسال خوب بود ما نمی‌دانیم دروازه انبارها را که دبلیو اف پی بسته کرده است و یا حکومت بسته کرده است."

غلام حیدر باشندۀ ولایت غور است که می‌گوید، از یک ماه به این سو کمک‌های برنامۀ جهانی غذا (دبلیو اف پی) در قریه‌شان متوقف شده و دروازۀ انبارهای این سازمان در هر محل بسته شده است.

او به رادیو آزادی گفت:
" یک ماه می‌شود کمک نه‌آمده است. یک ماه پیش یکبار بسیار کمک ناچیز و کم آمده بود و برای برخی خانه نیم بوجی آرد داده بود و برای برخی هیچ نرسیده بود. مردم دچار مشکل و فقر است."

خاطره فراسو، یکی دیگر از باشندگان ولایت غور می‌گوید، از مدتی به این سو کمک دریافت نکرده اند و شنیده اند که مقام‌های طالبان توزیع این کمک را متوقف کرده اند.

او به رادیو آزادی گفت، مسئولان باید هر چه زودتر به این مشکل رسیدگی کنند:
"خواست ما از مقامات امارت اسلامی این است که به توزیع کمک‌ها اجازه بدهند تا مردم از این کمک‌ها استفاده کنند."

این در حالیست که دفتر برنامۀ جهانی غذا در افغانستان می‌گوید که مقام‌های محلی طالبان در توزیع کمک‌های بشردوستانه مداخله دارند و از همین رو این روند از ماه اپریل به این‌سو در ولایت غور متوقف شده است.

موتر های حامل کمک های بشری مربوط برنامه جهانی غدا - عکس از آرشیف
موتر های حامل کمک های بشری مربوط برنامه جهانی غدا - عکس از آرشیف

وحیدالله امانی، سخنگوی این سازمان به رادیو آزادی گفت، روند کمک‌های بشردوستانه در غور در ماه جنوری نیز به دلیل مداخلات مقام‌های طالبان به گونۀ موقت متوقف شده بود، اما از ماه اپریل به این سو تنها برای کودکان و مادران باردار و شیرده خدمات تغذیه ارائه می‌کنند.

" توزیع مواد غذایی برای نیازمندان و کمک‌ها در مکاتب به حالت تعلیق درآمده است. در دفتر دبلیو اف پی در ولایت غور هیچ کارمندی وجود ندارد و هیچ ذخایر مواد غذایی در این ولایت وجود ندارد. به صورت تخمینی بیش از ۴۷۰ هزار تن از ماه می تا اکتبر سال جاری در غور با عدم مصونیت غذایی حاد مواجه خواهند بود. خانواده‌هایی که برای کمک برنامه ریزی شده اند، تا زمان رفع این مداخلات مقامات محلی از کمک‌ها محروم خواهند ماند."

از سوی دیگر حکمت لعلی، یک تن از فعالان مدنی ولایت غور ادعا می‌کند که از چندی بدینسو دروازۀ دفاتر سازمان ملل متحد در ولایت غور بسته است و مردم در انتظار کمک‌رسانی هستند:
"مدتی که دروازۀ موسسات سازمان ملل در غور بسته است. بسته بودن این موسسات خصوصاً سازمان غذا باعث شده که مردم زیر خط فقر در وضعیت اضطرار قرار بگیرند و از طرف دیگر ممکن یک ماه مواد غذایی و کمک‌های غذایی از طرف این سازمان غذا برای ولایت غور کنسل شود، مردم متضرر می‌شود. "

آقای لعلی از مسئولان محلی طالبان و سازمان ملل متحد می‌خواهد که هرچه زودتر روند توزیع این کمک‌ها را آغاز کنند.

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان مداخلات مقام‌های محلی حکومت‌شان در روند توزیع کمک‌ها را رد می‌کند:
"بر اساس طرزالعملی که وزارت اقتصاد با موسسات و نهادهای کمک کننده دارند، در نخست توزیع کمک‌ها شفاف باشد، به مستحقین توزیع شود و سوء استفاده صورت نگیرد. اگر کدام جای مشکلات دیده شود نظام مجبور است برای حل مشکل و شنیدن شکایات مداخلات داشته باشد. این موضوع زیاد نیست بسیار کم است."

این در حالیست که چندی پیش متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا نیز در یک نشست خبری گفت که برخی از برنامه‌های کمک‌ بشری‌ در ولایت غور، ارزگان و غزنی به دلیل تلاش پیهم و مداخلات طالبان در روند توزیع کمک‌ها متوقف شده است.

بر اساس آمار دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) در حال حاضر ۲۸.۳ میلیون تن در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG