لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۷

استرالیا اعلام کرده که تا شش ماه دیگر برنامه "کارمندان محلی افغان" خاتمه می‌یابد


بیرق ملی استرالیا
بیرق ملی استرالیا

یک کارمند محلی استرالیا در افغانستان که اخیراً از طریق برنامه "Locally Engaged Employee" یا کارمندان محلی افغان به استرالیا رفته می‌گوید که شماری از همکارانش هنوز در افغانستان در خطر اند.

امان الدین مرادی که هفت ماه قبل به استرالیا رفته به رادیو آزادی گفت که حکومت استرالیا باید با همکارانش کمک کند:
"از دولت استرالیا خواهش می کنم تا این ویزه «برنامه ال،ای،ای» را توقف ندهند چون آنها { کارمندان محلی افغان} جان‌شان در خطر است و این به همه معلوم است. ما خواهشمندیم تا روی این ویزه‌ها کار کنند تا هموطنان دیگر ما نیز از آن بهره مند شوند و به استرالیا بیایند."

حکومت فدرال استرالیا می گوید که فقط تا پایان ماه نوامبر سال جاری میلادی درخواست هایی جدید را برای صدور ویزه در چوکات این برنامه می‌پذیرد.

برنامه ویزه کارمند محلی تنها برای افغان‌هایی است که با نظامیان و نهادهای استرالیایی در افغانستان کار کرده‌اند.

وزارت‌های خارجه استرالیا روز پنجشنبه با نشر خبرنامه گفته که از شش ماه قبل بررسی‌ها در مورد ارزیابی برنامه پذیرش کارمندان محلی افغان آغاز شده بود تا مشخص شود که این برنامه به هدفش که انتقال همکاران افغان در معرض خطر بوده، دست یافته یا خیر.

روند این بررسی به تام ویوین یک بازرس مستقل سپرده شده بود و او اخیراً گزارش مفصلش در این مورد را به رهبری حکومت استرالیا و پارلمان این کشور پیشکش کرده است.

مقام‌های حکومت استرالیا گفته اند که مطابق با توصیه‌های این گزارش، برنامه،"ال،ای،ای" تا ۳۱ ماه می ۲۰۲۴ به صورت کامل مسدود می‌شود.

ویوین در گزارشش گفته که دولت استرالیا در برنامه ریزی کافی برای انتقال کارمندان محلی افغان ناکام مانده و در این برنامه معیارهای ارزیابی واضح نبوده است.

مشخص نیست که چه تعداد از کارمندان محلی ملکی و نظامی استرالیا هنوز در افغانستان بسر می‌برند، اما بر اساس گزارش‌ها هنوز تعداد زیاد آن‌ها حمایت استرالیا برای انتقال به آن کشور را دریافت نکرده اند.

آرزو صافی وکیل مهاجرت و مسئول یک دفتر حقوقی در شهر سیدنی توقف این برنامه برای افغان‌ها را غیرعادلانه می خواند.

بانو صافی در این مورد به رادیو آزادی گفت:
"تصمیمی را که اینها امروز گرفتند اصلاً به مردم افغانستان یک خیانت است. خصوصاً برای افغان هایی که ۲۰ سال ترجمانی کردند و خطر را به خود و فامیل خود قبول کردند تا به ماموریت استرالیا همکاری کنند. اما اعلامی را که امروز در این مورد کردند اصلاً یک بی‌انصافی است."

در گزارش نشر شده از سوی حکومت استرالیا آمده که از سال ۲۰۱۳ تا ۳۱ دسمبر ۲۰۲۲، بیش از ۲۳۰۰ افغان با بیش از ۱۷۰۰ عضو خانواده‌شان در چارچوب برنامه کارمندان محلی افغان به استرالیا سفر کرده اند.

اما در این گزارش آمده که حکومت استرالیا متعهد به حمایت از افغان‌ها است و ۲۶۵۰۰ مکان اختصاصی را در برنامه بشردوستانه استرالیا برای اتباع افغان تا سال ۲۰۲۶ اختصاص داده است.

به گفته حکومت استرالیا از زمان سقوط کابل بدست طالبان در اگست ۲۰۲۱، بیش از ۱۲۰۰۰ ویزه دائمی بشردوستانه به شهروندان افغان اعطا شده است.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در بیش از بیست ماه گذشته، صدها هزار افغان این کشور را ترک کردند.

XS
SM
MD
LG