لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۳

چهارمین واقعه مثبت پولیو در ولایت ننگرهار ثبت شد


موقعیت ولایت ننگرهار در نقشه افغانستان
موقعیت ولایت ننگرهار در نقشه افغانستان

در نزدیک به ۲۰ روز گذشته، چهار مورد مثبت پولیو یا فلج کودکان در چهار ولسوالی ننگرهار به ثبت رسیده که تازه‌ترین مورد آن به روز پنجشنبه در ولسوالی بهسود این ولایت بوده است.

وزارت صحت عامه حکومت طالبان و صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) این رویداد را تأیید کرده گفته اند که آخرین مورد این ویروس در نزد یک کودک چهار ساله در این ولایت تشخیص شده است.

داکتر نیک ولی شاه مومن، رئیس مرکز عملیاتی اضطراری محو پولیو یا فلج اطفال وزارت صحت عامه حکومت طالبان، روز جمعه در گفت‌وگو با رادیو آزادی گفت که چهارمین مورد فلج اطفال در نزد کودکی به ثبت رسیده که واکسین پولیو برایش تطبیق شده بود.

آقای مومن از احتمال وقوع رویداد‌های مشابه بیشتر در آینده، هشدار داد: "در آینده ترس از احتمال رویداد‌های بیشتر این بیماری وجود دارد؛ این هراس از قبل نیز وجود داشت، زیرا ویروس از ابتدای سال در آب این منطقه تشخیص داده شده بود، با وجود کمپاین‌های متواتر، نتوانستیم از سرایت این ویروس جلوگیری کنیم."

به‌گفته او واکسین فلج اطفال به تنهایی نمی‌تواند از ابتلا به این ویروس جلوگیری کند، دسترسی به آب پاک، امکانات حفظ‌الصحه محیطی و مبارزه جدی با سوء تغذیه می‌تواند از شیوع این ویروس جلوگیری کند.

او همچنان گفت که یک دوره واکسیناسیون در ماه می انجام شد و قرار است کمپاین واکسیناسیون فلج اطفال در ماه‌های جون و جولای برای ریشه‌کن کردن این بیماری در ننگرهار انجام شود.

اما شماری از باشنده‌های ولایت ننگرهار از نحوه تطبیق واکسین فلج اطفال در این ولایت انتقاد می‌کنند و مدعی اند که واکسیناتوران وظیفه‌شان را به درستی انجام نمی‌دهند و بسیاری از کودکان واکسین نشده اند.

عمر و رشید، دو تن از ساکنان ولایت ننگرهار می‌افزایند: "در کمپاین‌های اخیر در این‌جا که دیدیم، کمپاین به درستی انجام نمی‌شود، این کمپاین‌ها به درستی دنبال نمی‌شوند، واکسیناتورها در ولسوالی‌های دور دست خانه به خانه نمی‌روند."

"واکسین پولیو واقعاً در مناطق ما به درستی تطبیق نمی‌شود، واکسیناتورها بی‌پروایی می‌کنند، واکسین به همه منطقه نمی‌رسد، باید خانه به خانه بگردند تا تمام کودکان واکسین شوند و از این بیماری مهلک نجات یابند."

اما وزارت صحت عامه حکومت طالبان این ادعای برخی باشنده‌های ولایت ننگرهار را رد می‌کند.

شرافت زمان سخنگوی این وزارت در گفت‌وگو با رادیو آزادی برای ریشه‌کن کردن این ویروس، خواستار همکاری مردم شد: "تلاش و پلان ما این است که با تطبیق واکسین پولیو بتوانیم از موارد مثبت ویروس پولیو جلوگیری کنیم، در این راستا همکاری هموطنان ما ضروری است، زمانی‌که واکسیناتورهای ما به منطقه می‌روند،کودکان‌شان را واکسین کنند تا از انتشار این ویروس جلوگیری شود."

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه حکومت طالبان، تنها در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۲ کمپاین محو پولیو در افغانستان انجام شده و این سلسله در سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

اولین مورد مثبت فلج کودکان در ۱۳ ام ماه می سال جاری میلادی در ولسوالی بتی‌کوت ننگرهار و دو روز بعد دومین مورد مثبت آن در ولسوالی کوت این ولایت به ثبت رسید.

یک هفته پس از آن سومین مورد این ویروس در ولسوالی نازیان ننگرهار و چهارمین مورد در ولسوالی بهسود به روز پنجشنبه اول ماه جون ثبت شد.

بر اساس معلومات صندوق کودکان سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲ میلادی ۲ مورد مثبت فلج کودکان در افغانستان به ثبت رسیده بود، در حالی‌که این رقم در ایالت خیبر پشتونخوا پاکستان در همین زمان مشابه ۲۰ مورد ثبت شده بود.

بر اساس گزارش‌ها، در سال جاری میلادی تا کنون یک مورد مثبت فلج اطفال در پاکستان به ثبت رسیده است.

XS
SM
MD
LG