لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۸

دیپلمات: کابل و تهران یک تجربه راه آهن دو جانبه را شروع می‌کنند


عکس از آرشیف جنبه تزیینی دارد
عکس از آرشیف جنبه تزیینی دارد

نشریه دیپلمات در شماره اخیر خود می نویسد با وجود تنش اخیر بین افغانستان و ایران، کابل و تهران یک تجربه راه آهن دو جانبه را شروع می‌کنند.

به باور نشریه هدف تجربه این است که این کشور ها به یک ترتیبی با چین و هندوستان وصل شوند.

در بخشی از مطلب دیپلمات می‌خوانیم که ارتباط ایران و افغانستان با اروپا قطع است و از این رو دو کشور می‌خواهند یک راه بدیل نو را پیدا کنند.

نشریه به این باور است که پروژه خط آهن خواف‌هرات به تهران و کابل این فرصت را می‌دهد که با وجود تلاش‌های غرب از انزوا بیرون شوند.

روز نهم ماه می اولین قطار کارگو از طریق راه آهن خواف‌هرات به افغانستان رسید.

این قطار ۱۷ کابین کارگو داشت که ۶۵۵ تُن وسایل را انتقال داد. از این وسایل برای ساختمان بخش باقی مانده خط آهن استفاده می‌شود.

خط آهن خواف‌هرات ۳۲۵ کیلومتر طول دارد که ۱۴۷ کیلومتر آن در داخل خاک افغانستان می‌گذرد و ۸۵ کیلومتر باقی مانده آن در خاک ایران است. کار ساختمان این خط آهن در سال ۲۰۰۷ آغاز شده بود.

رسانه های ایران در اواخر خبر داده اند که این خط آهن با شبکه های خط آهن چین و هند وصل می‌شود.

طبق برنامه این خط آهن ایران، افغانستان، تاجیکستان، قرغیرستان و چین را با هم وصل می‌کند.

نشریه دیگر غربی استارز اند استرایپس می‌نویسد اعضای کانگرس امریکا تلاش دارند که برنامه ویزه به آن افغان‌های که در ۲۰ سال گذشته با قوای امریکا در افغانستان کار کرده اند، گسترش پیدا کند.

سناتوران جین شاهین و راجر ویکر یک لایحه را ترتیب داده اند که به اساس آن برنامه دادن ویزه خاص به افغانها تا سال ۲۰۲۹ تمدید می‌شود و به ۲۰ هزار افغان دیگر ویزه نو داده می‌شود.

استارز اند استرایپس می‌نویسد در لایحه جدید، پیشرفت امور قانونی و ایجاد سهولت‌ها نیز پیشنهاد شده است. هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار قضیه پناهجویی افغانها در امریکا لاینحل باقی مانده اند.

سناتور شاهین روز پنجشنبه در یک اعلامیه گفت که در حاکمیت طالبان حیات متحدین امریکا و اعضای خانواده های شان در افغانستان به خطر رو به رو می‌باشد.

در مورد تمدید برنامه ویزه خاص به افغانها یک تعداد جمهوری خواهان دو سال قبل در کانگرس تنقید کرده بودند که در آن وقت این برنامه از بودجه سالانه امریکا خارج گردید.

XS
SM
MD
LG