لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

واشنگتن پست: طالبان می‌خواهد از قندهار به عنوان پایگاهی برای کنترل افغانستان استفاده کنند


ملا هبت الله آخوندزاده رهبر طالبان
ملا هبت الله آخوندزاده رهبر طالبان

روزنامۀ واشنگتن پُست مطلبی را در بارۀ اهمیت قندهار نشر کرده جایی که از آن فرامین مهم رهبر طالبان صادر می‌شود.

در بخشی از مطلب آمده که امروز شهر قندهار ظاهراً یک شهر مزدحم، امن و مدرن به نظر می رسد، فابریکه‌ها در آنجا اسپرین و شیر خشک تولید می‌کنند، مالیات جمع آوری می‌شود و برق شب و روز موجود است.

در مطلب می خوانیم که نشانه هایی وجود دارد که طالبان تحت رهبری ملا هبت الله آخندزاده می‌خواهند که از قندهار به عنوان پایگاهی برای کنترل افغانستان استفاده کنند.

به نوشتۀ روزنامه، این اقدام نمایانگر کاهش نفوذ اعضای میانه رو طالبان در پایتخت کابل در حالی است که رژیم طالبان پالیسی‌های سرکوبگرانه را دو برابر کرده.

پامیلا کانستیبل نویسندۀ مطلب افزوده که مقام‌های طالبان در ماه‌های اخیر هیئت‌های جاپانی و قطری را برای ملاقات به جای کابل به قندهار دعوت کرده بودند.

در ماه اپریل امسال گزارش شده بود که دفتر ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به ولایت قندهار منتقل شده و او نیز در آنجا مستقر خواهد بود.

انعام الله سمنگانی رئیس اطلاعات و رسانه‌های حکومت طالبان به عنوان رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت قندهار گماشته شده است.

روزنامه می‌نویسد که مقام‌های طالبان در بارۀ این تغییر و تبدیل هنوز به طور رسمی وضاحت نداده اما در مطلب آمده که ملا هبت الله آخندزاده با انتقال مرکز ثقل قدرت به قندهار تلاش می‌کند که قدرت طالبان را تحکیم بخشد، اقدامی که به باور نویسنده نشان دهندۀ تشدید مخالفت حکومت طالبان با خواسته‌های بین‌المللی است.

پیش از این، برخی از ناظران به رادیو آزادی گفته بودند که طالبان تلاش دارند که پایتخت را از کابل به قندهار منتقل کنند.

اما سخنگوی طالبان گفت که انتقال بخشی از دفتر او به قندهار نیازمندی موقتی است و به معنای انتقال پایتخت نیست.

ایجاد حکومت فراگیر که از همه مردم افغانستان نمایندگی کند و رعایت حقوق بشری از جمله حقوق زنان و دختران از خواسته‌های عمدۀ جامعۀ جهانی از طالبان است.

در دَور نخست حاکمیت طالبان از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، ملا محمد عمر رهبر سابق طالبان نیز در قندهار حضور داشت و از آنجا فرمان صادر می‌کرد.

روزنامه هندی استیتسمن در شمارۀ دیروزش مطلبی دارد در مورد نشست آیندۀ شورای امنیت ملل متحد در بارۀ افغانستان که انتظار می‌رود که به درخواست امارات متحدۀ عربی برگزار شود.

لانا نسیبه، سفیر امارات متحدۀ عربی در ملل متحد در اواخر هفتۀ گذشته گفت که شورای امنیت این سازمان نشست جامعی را در مورد وضعیت افغانستان در ۲۱ جون برگزار می‌کند.

او گفته است که شورای امنیت به تمرکزش بر افغانستان به خصوص در بارۀ حقوق زنان ادامه خواهد داد.

بانو نسیبه همچنان گفته است که فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ کنندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد در امور افغانستان در ماه نوامبر گزارش جامعی را در مورد وضعیت این کشور به شورای امنیت ارائه خواهد کرد.

پیش از این شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشستی در مورد افغانستان در ماه اپریل قطعنامه‌ای را تصویب کرد و در آن ممنوعیت بر تحصیل و کار زنان در افغانستان نکوهش شده بود.

طالبان با وصف درخواست‌های مکرر ، این ممنوعیت را هنوز لغو نکرده اند.

XS
SM
MD
LG