لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۶

سازمان گزارشگران بدون مرز خواستار آزادی فوری مرتضی بهبودی شد


مرتضی بهبودی، روزنامه‌نگار فرانسه ای افغان الاصل که از پنج ماه بدینسو در قید طالبان است
مرتضی بهبودی، روزنامه‌نگار فرانسه ای افغان الاصل که از پنج ماه بدینسو در قید طالبان است

سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) بار دیگر خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط مرتضی بهبودی، روزنامه‌نگار فرانسه ای افغان الاصل شده است.

این سازمان امروز در بیانیه ای گفت که بهبودی از هفتم ماه جنوری به این سو بدون اعلام علنی اتهامات علیه او در بازداشت طالبان بسر می برد.

آن سو، الکساندرا مستوفایا، همسر مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی افغانی‌الاصل به رادیو آزادی گفت، در ۷ جون یک کمپاین توییتری را برای آزادی بهبودی از بند طالبان آغاز کرده است.

مرتضی بهبودی پنج ماه پیش از سوی طالبان بازداشت شد.

همسرش می‌گوید که در این پنج ماه تنها یک نامه آن هم به کمک صلیب سرخ از همسرش دریافت کرده است:
"پنج ماه از این مصیبت می‌گذرد که منتظر آزادی شوهرم مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی‌افغانی‌الاصل هستم که به دلیل فعالیت‌های خبرنگاری از سوی طالبان در افغانستان زندانی است. تلاش مرتضی این بود که صدای مردمی را بلند کند که در افغانستان و جهان از حق آزادی بیان محروم شده‌اند و می‌خواستند از آنها حمایت کنند. حالا امیدم این است که ما و شما صدای او شویم و تنها امیدم این است که مرتضی برگردد."

پیش از این او به صدای امریکا گفته بود که بهبودی در زندان برایش دستبند درست کرده بود که با کمک صلیب سرخ آنرا دریافت کرده است.

او افزوده بود که از دیدن دست خط و نشان دست بهبودی بسیار خوشحال شده است.

ابوذر صارم سرپلی، یکی از اعضای کمیتۀ رهبری فدراسیون خبرنگاران افغانستان به رادیو آزادی گفت که تلاش دارند بهبودی آزاد شود، اما به آنها گفته شده که اتهام او به دلیل فعالیت رسانه‌ای او نیست:
"ما تلاش می‌کنیم بهبودی آزاد شود، اما واقعیت این است که به ما گفته اند که اتهام بهبودی به دلیل فعالیت رسانه‌ای او نیست. من چندین بار نزد وزیر اطلاعات و فرهنگ رفتم، اما اگر موضوع رسانه‌ای نباشد، ما توانایی بالا بردن صدای خود را نداریم."

عبدالحق حماد، رئیس نشرات و نظارت بر رسانه‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان نیز می‌گوید که اتهام بهبودی فعالیت رسانه‌ای نیست، اما پرونده‌اش به محکمه راجع شده است:
"موضوع بهبودی رسانه‌ای نیست، به همین دلیل وزارت اطلاعات و فرهنگ مداخله نکرده است و مربوط به سایر اداره‌ها است. حالا موضوع به محکمه رفته است. هر فیصله که محکمه کند آن را اعلام خواهد کرد."

حماد نگفت که وی به کدام جرم بازداشت شده است.

علاوه بر مرتضی بهبودی، مطیع الله ویسا فعال آموزش نیز بیش از دو ماه است که در بازداشت طالبان به سر می‌برد و از سرنوشت وی اطلاعی در دست نیست.

در تازه ترین مورد دو روز پیش حسیب الله احراری، نقاش، نویسنده و شاعر نیز توسط طالبان در کابل بازداشت شد.

پیش از این چندین فعال بخش‌های مختلف نیز توسط طالبان بازداشت شده بودند که دوباره آزاد شدند، اما مدت بازداشت مرتضی بهبودی بیشتر بوده و هنوز مشخص نیست که وی به چه اتهامی بازداشت شده است.

حکومت طالبان هم در این مورد چیزی نمی‌گوید.

XS
SM
MD
LG