لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۳

سیلاب در خرسون؛ اوکراین: تلاش برای نجات گیرمانده ها ادامه دارد


سیلاب در خرسون
سیلاب در خرسون

تلاش های تیم‌های نجات و کمک در اوکراین برای نجات هزاران تنی که در اثر سیلاب فاجعه‌بار ناشی از شکستن یک بند بزرگ آب بر روی دریای دنیپر در جنوب این کشور گیر مانده اند، ادامه دارد.

تیم های نجات در حالی به فعالیت های خود ادامه می‌ دهند که خطرات شدید ناشی از گلوله باری های شدید نیروهای روسیه از آن سوی دریای دنیپر و ماین‌های زمینی وجود دارد که در اثر سیلاب، جابجا شده اند.

اولکساندر پروکودین (Oleksandr Prokudin) والی منطقه خرسون در جنوب اوکراین، امروز (۸ جون) گفت که سطح آب حدود شش متر است و ۶۰۰ کیلومتر مربع آن منطقه را زیر آب کرده که بیشتر آن در کرانۀ چپ دریای دنیپر قرار دارد که تحت اشغال نیروهای روسیه است.

به گفتۀ پروکودین، تا ساعت شش صبح امروز حدود دو هزار تن از مناطق در معرض خطر نجات داده شده اند که بیشتر آنها از منطقۀ کورابل (Korabel) شهر خرسون بوده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در بیانیه ویدئویی روزانه خود که ناوقت روز چهارشنبه (۷ جون) از کی‌یف منتشر شد، در مورد اوضاع در خرسون چنین گفت:
"وضعیت در بخش اشغالی منطقه خرسون کاملاً فاجعه بار است. اشغالگران به سادگی مردم را در این شرایط وحشتناک، بدون نجات، بدون آب، فقط روی سقف خانه ها در مناطق سیلاب زده رها کردند. این یکی از جنایات دیگر عمدی روسیه است. پس از اینکه دولت تروریستی فاجعه‌ای را ایجاد کرد، خسارت ناشی از آن را هم به حداکثر می‌رساند."

ناتالیا هومنیوک، رئیس مرکز هماهنگی مطبوعاتی نیروهای دفاعی اوکراین در جنوب آن کشور امروز گفت که علیرغم سیلاب فاجعه بار ناشی از تخریب بند کاخوفکا، نیروهای روسی به گلوله باری بر شهر خرسون و مناطق اطراف، از آن سوی دریای دنیپر ادامه می‌دهند.

در این حال خبرگزاری دولتی"تاس" روسیه از قول ادارات امنیتی آن کشور امروز اعلام کرد که، حدود چهارده هزار خانه در جانب تحت اشغال روسیه زیر آب شده و حدود ۴۳۰۰ تن از آن منطقه تخلیه شده‌اند.
مقامات اوکراینی نیروهای روسیه را به تخریب بند کاخوفکا متهم می‌کنند، ولی براساس خبرگزاری‌های روسیه، حملات نیروهای اوکراینی، بند نووا کاخوفکا را بر دریای دنیپر، تخریب کرده، اما در این مورد هیچ شواهد و اسنادی ارائه نشده است.

XS
SM
MD
LG