لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

توماس ویست سیاست طالبان در مبارزه با مواد مخدر را ستود٬ اما مایکل مک کال موافق نیست


طالبان میگویند که کمپاین تخریب کشتزار های کوکنار را در چندین ولایت راه اندازی کرده اند
طالبان میگویند که کمپاین تخریب کشتزار های کوکنار را در چندین ولایت راه اندازی کرده اند

توماس ویست نمایندهٔ ویژه امریکا برای افغانستان، گزارش‌ها مبنی بر سیاست طالبان در مورد کاهش قابل توجهی در بخش تولید کوکنار و تریاک را مهم و قابل اعتماد خواند.

ویست ناوقت روز چهارشنبه در تویتر‌ اش نوشته است:

"گزارش‌ها مبنی بر کاهش چشمگیر تولید خشخاش تریاک به سبب تطبیق پالیسی‌های طالبان در سال جاری، معتبر و مهم اند. هر کشور، در منطقه و فراتر، منافع مشترکی در افغانستان عاری از مواد مخدر دارند".

تام ویست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان
تام ویست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان

اما٬ مایکل مک‌کال رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا به اظهارات تام ویست واکنش نشان داده و این اظهارت را شرم‌آور و گم‌راه کننده خوانده است.

مایکل مک‌کال در صفحهٔ تویتر اش نوشته است:

"طالبان به گونهٔ فعال زنان و دختران افغان را سرکوب می‌کنند، در محضر عام اعدام‌ می‌‎کنند، امریکایی‌ها را گروگان می‌گیرند، به القاعده پناهگاه‌های امن هراس‌افگنی می‌دهند و به‌عنوان یک حکومت مشروع از سوی امریکا به رسمیت شناخته نمی‌شود، اما باز هم نمایندهٔ ویژهٔ امریکا ستایش آن‌ها را مناسب می‌داند".

مک کال: این شرم آور و گمراه کننده است. نماینده امریکا میخواهد از خود ستایش کند

او افزوده است:

"این شرم‌آور و گمراه‌کننده است، در حقیقت امریکا برای کاهش کشت کوکنار در افغانستان، میلیارد‌ها دالر مالیه دهنده‌گان را هزینه می‌کند، پس نمایندهٔ ویژهٔ امریکا برای افغانستان در اصل می‌خواهد از خود ستایش کند".

مایکل مک‌کال رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا
مایکل مک‌کال رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا

نتایج سروی یک مؤسسه‌ای بریتانیایی به نام السیس نشان می‌دهد که سال روان نسبت به ۲۰ سال گذشته کشت کنار در ولایت هلمند کاهش یافته است.

گزارش این مؤسسه نشان می‌دهد که در گذشته ۸۰ درصد کوکنار در ولایت هلمند کشت می‌شد که اکنون اندازه آن تا حد زیادی کاهش یافته است که بر اساس گزارش٬ این کاهش قابل توجهی است.

در عین حال، ضیا احمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجهٔ حکومت طالبان با فرستادن پیامی به رسانه‌ها ادعا کرده که پس از فرمان رهبر شان کشت و قاچاق کوکنار در افغاستان به صفر رسیده است:

"ما به همه‌ای آن رسانه‌ها و نهاد‌های بین‌المللی که در بخش کشت و قاچاق کوکنار ۸۰ یا ۹۰ درصد فیصدی نشان داده‌اند می‌گوییم که در مناطقی که آن‌ها در گزارش‌های شان یادآوری کرده‌اند بروند درک خواهند کرد که کشت و قاچاق کوکنار در افغانستان به صفر پائین است."

ضیا احمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجهٔ حکومت طالبان
ضیا احمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجهٔ حکومت طالبان

اما آیا ادعاهای انجام شده در مورد کاهش کشت کوکنار در ولایت هلمند افغانستان درست است؟

سید نجیب‌الله احمدی رئیس پیشین سروی معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخلهٔ جمهوری مخلوع افغانستان می‌گوید، معلومات ارائه شده قابل تأمل است.

او ادعا می‌کند:

"ولایت هلمند در طول دو دهه بزرگترین تولید کنندهٔ کوکنار در تمام افغانستان یا سراسر منطقه بود، کاهش یک‌بارگی ۹۹ درصدی قابل تأمل است، سال روان دهقانان شدیداً آسیب دیدند و قاچاقبران خیلی پول به دست‌آوردند، به‌خاطر این‌که قیمت مواد مخدر خیلی بلند رفت."

این در حالی‌ست که ارقام منتشر شده از سوی وزارت داخله حکومت طالبان نشان می‌دهد که در سه ماه گذشته، نیروهای آن‌ها بیش از ۱۰ هزار جریب زمین را در نزدیک به ۳۰ ولایت افغانستان از کشت کوکنار پاکسازی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG