لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۷

ایران حدود صد زندانی افغان را به حکومت طالبان تحویل داد


آرشیف - زندان تهران
آرشیف - زندان تهران

یک دیپلمات طالبان در تهران می‌گوید که حدود ۱۰۰ افغان که در محابس ایران زندانی بودند بعد از ظهر دیروز یکشنبه در مرز نیمروز به مقامات طالبان تحویل داده شدند.

فضل محمد حقانی، شارژدافیر سفارت افغانستان در تهران تحت کنترل حکومت طالبان دیروز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی با تایید این مطلب گفت که این روند در آینده نیز ادامه خواهد یافت:
"دولت ایران تقریباً ۱۰۰ زندانی را از طریق نیمروز به امارت اسلامی افغانستان تسلیم کرد و این روند ادامه خواهد یافت و انشاالله روز چهارشنبه ۲۵۰ تا ۲۶۰ زندانی دیگر در اسلام قلعه به امارت اسلامی تحویل داده می‌شوند."

به گفته آقای حقانی، این زندانیان افغان که به افغانستان تحویل داده شده، بیشتر به قاچاق مواد مخدر، درگیری و زد و خورد متهم بوده، اما هیچ یک آنها محکوم به اعدام نبوده.

بر اساس اعلامیه دیروز یکشنبه ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در نیمروز، در هیئت تسلیم گیری این زندانیان در زرنج، مولوی محمد یوسف، رئیس زندان‌های حکومت طالبان شامل بود.

در اعلامیه همچنان آمده که این ۱۰۰ زندانی افغان بر اساس توافق وزارت‌های خارجه دو کشور تحویل داده شده و مدت باقیمانده حبس خود را در کشور‌شان سپری خواهند کرد.

اگرچه، هنوز مشخص نیست که بر اساس این توافق چند زندانی افغان از زندان‌های ایران به افغانستان منتقل می‌شوند، اما نهادهای حقوق بشری گفته اند که صدها زندانی افغان در زندان‌های ایران به سر می‌برند و تعدادی از این زندانیان به اعدام محکوم اند.

ماه گذشته سازمان حقوق بشر ایران مستقر در ناروی اعلام کرد که ایران در سال ۲۰۲۳ حداقل ۶ افغان را اعدام کرده است.

XS
SM
MD
LG