لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۱

عمر اندیش با تلاش و زحمت به یک گرافیک دیزاینر مطرح مبدل شده است


عمر اندیش گرافیک دیزاینر
عمر اندیش گرافیک دیزاینر

هدف طراحی گرافیک یا گرافیک دیزاین، انتقال پیام از طریق تصویر و متن با هنر خاص است.

عمر اندیش ۲۵ ساله ساکن ولایت خوست که طراحی گرافیک را در سال ۱۳۹۲ آغاز کرده، اکنون به شهرت رسیده است.

او می‌گوید:
"چاپخانه‌ای در ننگرهار بود که در آنجا کار را شروع کردم، کم کم به طراحی گرافیک علاقمند شدم. سپس به خوست آمدم و اینجا با چاپخانۀ دیگری که بزرگترین چاپخانه این ولایت بود کار کردم تا سال ۲۰۱۷ در همانجا گرافیک کار کردم و بعد از سال ۲۰۱۷ گرافیک‌های خودم را به نام اندیش گرافیک ساختم."

با آنکه عمر کارهای مختلفی در زمینۀ طراحی گرافیک انجام می‌دهد، اما بیشتر به کتاب می‌پردازد.

آقای اندیش می‌گوید، این به دلیلی است که کارش را با ترتیب و دیزاین کتاب شروع کرده و اکنون در طراحی گرافیک بیشتر در این بخش فعالیت می‌کند:
"من طراحی‌های مختلف از لوگو، بنر، پوستر و موارد مشابه را انجام می‌دهم. البته فعالیت‌ام در این بخش بیشتر است، زیرا تقاضای بازار همین است، اما طراحی کتاب‌ها را برای دوستان‌ام و نویسندگان به طور رایگان انجام می‌دهم بخاطری که خودم به آن علاقه دارم."

او می‌گوید که نه تنها در افغانستان، کتاب‌های نویسندگان و شاعران را دیزاین می‌کند، بلکه این کار را برای افراد مشابه در کویته و پشاور نیز انجام می‌دهد.

اندیش خودش هم نویسنده، شاعر و مترجم کتاب است، کتاب‌هایش را خودش طراحی گرافیک می‌کند.

او در بارۀ یکی از کتاب‌هایش خاطرۀ جالبی دارد:
"یک بار ترجمه‌ای را چاپ کردم همه کتاب‌ها را به دوستانم توزیع کردم و یک روز در یک کتابخانه این کتاب را دیدم و کتاب‌ام را با پول خریدم این برای من بسیار جالب بود."

گفتنیست که در دو دهۀ اخیر کار طراحی گرافیک در افغانستان تا حد زیاد مروج بوده، زیرا تعداد کتاب‌ها، مجلات و سایر نشریات چاپی زیاد بود و در بازار نیز نیاز زیادی به هنر کمپیوتری وجود داشته است.

اما به گفتۀ طراحان گرافیک، در حال حاضر بازار این کار در افغانستان سردتر شده است.

XS
SM
MD
LG