لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۵

سیلاب‌ها در ۷ ولایت افغانستان؛ ۶ تن جان باخته و ۸ تن زخمی شده اند


سیلاب در ولایت لوگر
12 جون 2023
سیلاب در ولایت لوگر 12 جون 2023

بارندگی‌های دوامدار و جاری شدن سیلاب‌ها در افغانستان در چند روز گذشته باعث خسارات مالی و تلفات جانی برای باشندگان برخی ولایات این کشور شده است.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان می‌گوید که در نتیجۀ سیلاب‌های اخیر در نورستان، کنر، بدخشان، پکتیا، تخار، غور و پروان، ۶ تن جان باخته و ۸ تن دیگر زخمی شده اند.

شفیع الله رحیمی، سخنگوی این وزارت به روز چهارشنبه در یک پیام ویدیویی که به رادیو آزادی فرستاده گفته است:
"متاسفانه ۶ نفر شهید، ۸ نفر مجروح، ۳۰ واحد مسکونی تخریب جزئی و کامل، ۷ پل و ۸۵ بند نیز تخریب شد، در کنار آن ۸۳۲ مواشی و صدها جریب زمین کشاورزی و باغ نیز تخریب شده."

او می‌گوید، گروه‌های آنها و سایر نهادهای کمک‌رسان داخلی و بین‌المللی به مناطق سیلاب‌زده رسیده‌اند و در کنار سروی، توزیع کمک‌ها به مردم را نیز آغاز کرده اند.

در همین حال برخی از سیلاب‌زدگان خواستار کمک حکومت طالبان هستند.

میرحمزه، باشنده ولایت پروان به رادیو آزادی گفت، در اثر سیلاب‌های اخیر خسارات مالی زیادی به مردم محل وارد شده و تاکنون هیچ کمکی به آنها نشده است:
"سیل خسارات زیادی در منطقه ما وارد کرده، زمین‌ها را تخریب کرده است، باغ‌ها را خراب کرده، خانه‌ام را ویران کرده و شش جریب زمین کشاورزی را که تمام زمین دارای من بود از بین برده است."

عبدالصبور کریمی، باشندۀ ولایت نورستان نیز می‌گوید که سیلاب‌های اخیر خسارات سنگینی به مردم در مناطق مختلف این ولایت وارد کرده است:
"سیل خانه‌ها و مواشی را با خود برده، ویرانی‌های زیادی را به بار آورده است، تلفات دقیق آن را نمی‌دانم، اما افراد زیادی متحمل خسارات جانی و مالی شده اند، سیل در تمام جنگل‌های نورستان آمده است. اما در دو دره که به نام‌های آنیش و گامتا است زیاد خرابی کرده است."

همزمان با این ادارۀ هواشناسی افغانستان در کنترل طالبان هشدار داده است که ۱۸ ولایت افغانستان به شمول سالنگ‌ها به روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه گواه بارندگی و جاری شدن سیلاب‌ها خواهند بود.

سیلاب در ولایت غور May 24 2023
سیلاب در ولایت غور May 24 2023

بدخشان، تخار، بغلان، نورستان، کنر، لغمان، کابل، لوگر، پکتیا، پکتیکا، خوست، غزنی، میدان وردک، پروان، کاپیسا و پنجشیر ولایت‌های اند که گواه بارندگی و سیلاب‌ها خواهند بود.

این اداره در وب سایتش میزان بارندگی در برخی مناطق را از ۱۰ تا ۲۵ میلی متر پیش‌بینی کرده است.

این در حالیست که در ۲۳ ولایت افغانستان بر اثر جاری شدن سیلاب‌ها و بارندگی‌های فصلی در ماه حمل سال جاری ۱۰ تن جان باختند و ۸۰ تن دیگر زخمی شدند.

دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) اعلام کرد که نزدیک به ۶۴۰ خانواده در اثر سیلاب‌ها خساره دیده اند.

XS
SM
MD
LG