لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۶

روز جهانی اهدای خون؛ سازمان جهانی صحت: اهدای خون در افغانستان بسیار ضروریست


یک باشنده ارزگان در حال اهدای خون. 17 oct 2018
یک باشنده ارزگان در حال اهدای خون. 17 oct 2018

قیس از کسانی است که بیماراش متواتر به خون نیاز دارد.

او از چالش‌هایی می‌گوید که بخاطر پیدا کردن خون در شفاخانه، بانک خون و یافتن اهدا کنندگان خون مواجه می‌شود:
"وقتی که به اهدا کنند‌گان خون زنگ بزنیم یا مصروف کار می‌باشد و یا به کس دیگری مزدوری می‌کند، مشکلات متعدد دارند، بیمار ما گاهی ۵۰۰ و گاهی ۱ هزار سی سی خون ضرورت دارد، این بر روحیۀ بیمار تاثیر بد می‌گذارد که به خودش بگویم خون‌ات پیدا نمی‌شود، یا هم کس دیگر و خون پیدا می‌کنم، با این همه مشکلات روبه‌رو هستیم".

این شاید داستان زند‌گی بسیاری از کسانی است که برای پیدا کردن خون به بیماران‌شان با چالش‌های متعدد مواجه می‌شوند.

افغانستان از جمله کشورهای است که به دلیل خشونت، ناامنی و حوادث ترافیکی مردم زیاد به خون نیاز پیدا می‌کنند.

این در حالیست که امروز ۱۴ جون روز جهانی اهدای خون است.

سازمان جهانی صحت این روز را با شعار "خون بدهید، پلازما بدهید، زندگی را شریک کنید و زمان بیشتری را شریک کنید" تجلیل می‌کند.

اعلا ابوزید، مسئول بخش حالات عاجل این سازمان در افغانستان به این مناسبت می‌گوید، در کشورهای با وضعیت بشری نابسامان چون افغانستان اهدای خون بسیار ضروری است.

سازمان جهانی صحت در افغانستان در صفحه توییتر خود پیام ابوزید را نشر کرده که در او گفته است، این سازمان هر ماه در سطح کشور ۶۷ بانک خون را کمک می‌کند و حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ خریطه خون در ۳۴ ولایت تقسیم می‌شود.

شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان و رئیس بانک خون افغانستان در مورد اینکه میزان نیازمندی خون در افغانستان چقدر است و اینکه سالانه چه تعداد افراد به خون نیاز دارند و بانک خون به چه تعدا افراد خدمات ارائه می‌کند، به پرسش‌های رادیو آزادی جواب نداند.

اما در ۱۹ ماه ثور امسال، محمد ناصر صادق، رئیس یانک مرکزی خون افغانستان در مراسم تجلیل از روز جهانی بیماری تلاسیما گفت، نزد آنان ۱۲هزار کودک ثبت اند که به بیماری تلاسما مبتلا اند و متواتر به خون ضرورت دارند.

اما بدون این شمار، برخی زنان باردار و قربانیان خشونت، حوادث ترافیکی و رویدادهای امنیتی هم به خون ضرورت دارند.

افزون بر این سازمان جهانی صحت هم می‌گوید که خدمات اهدای خون در بسیاری از کشورها با چالش‌هایی مواجه است و کیفیت آن‌ها مصون و قابل اعتماد نیست.

خریطه های خون اهدا شده در ولایت لوگر 23JAN2018
خریطه های خون اهدا شده در ولایت لوگر 23JAN2018

در اعلامیۀ نشر شده این سازمان در روز چهارشنبه همچنان نوشته شده، یکی از استراتیژی‌های آنها کمک به کشورهای با عاید کم و متوسط برای بهبود در دسترس بودن و کیفیت پلاسمای انسانی است.

در همین حال داکتر رضوان الله وقار، مسئول بنیاد رضا کار " خون بدهید، زند‌گی را نجات دهید" می‌گوید، در افغانستان آگاهی عامه در مورد اهدای خون کم است و یک سیستم منظم وجود ندارد که به بیماران در اهدای خون سهولت ایجاد شود:
"به نظر من آنگونه یک سیستمی داشته باشیم که در آن اکثر مردم دخیل باشند، گروپ‌های خون و شماره‌ها در آن ثبت باشند ما می‌توانیم به ساد‌گی با آنان تماس بگیریم و با اهدای خون زند‌گی مردم را نجات دهیم".

بر اساس تحقیقات طبی و توصیۀ داکتران، اهدای خون باعث تقویت سیستم خون سازی در بدن، کمک به جیگر در تصفیه خون، جلوگیری از افزایش فشار خون و کلسترول خون و تسکین آسم می‌شود و همچنین از برخی بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

XS
SM
MD
LG