لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۰ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۷

حلقه داخلی ولادیمیر پوتین در تلاش پنهان کردن دارایی های شان اند


نشست پوتین با تاجران روسی - عکس از آرشیف
نشست پوتین با تاجران روسی - عکس از آرشیف

گروه خبرنگاران تحقیقاتی IStories و پروژه گزارش‌دهی جرایم و فساد سازمان‌یافته (OCCRP) گزارش خود را که روز سه‌شنبه نشر کرد به ا ساس ۵۰ هزار ایمیل افشا شده واسنادی بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ تهیه کرده است.

این گزارش نشان می‌دهد که چگونه برادران میلیاردر، بوریس و آرکادی روتنبرگ، دوستان ایام کودکی پوتین، شرکت های خود را در اطراف جهان مانند دانه های شطرنج جابجا کرده بعد از مسدود شدن حساب های بانکی شان حساب های جدید می‌گشایند.

بیش از شصت خبرنگار در این تحقیقات سهم گرفته اند اما جزئیاتی در بارۀ نحوه دستیابی به این ایمیل ها داده نشده است.

رومن آنن، سرمحرر IStories می‌گوید دوسیه های روتنبرگ نشان می‌دهد که خانواده پوتین و دوستانش علیرغم تحریم ها نه تنها توانسته اند که بسیاری از دارایی های لوکس خود در خارج را نگه دارند بلکه توانسته اند که به سرمایه گذاری خارجی نیز ادامه دهند.

IStories یک رسانۀ غیر انتفاعی است که توسط بارزترین خبرنگاران تحقیقاتی روسیه تاسیس شده است.

سر محرر آی ستوریز می افزاید: "برای اولین بار مردم می‌توانند تصویر کامل تری از تاکتیک های پیچیده را ببینند که در عقب صحنه برای طفره رفتن از پاسخگویی استفاده می‌شود."

کشورهای غربی بعد از اینکه روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه جزیرۀ کریمیای اوکراین را با خود ملحق کرد، نخست چندین نفر از ثروتمند ترین افراد روسیه را تحریم کردند.

بعد از تهاجم غیر موجه روسیه به اوکراین در فبروری سال ۲۰۲۲، مسکو در دوازده دور دیگر از سوی اتحادیه اروپا، امریکا و متحدین تحریم شد که شامل ۱۵۷۱ فرد و ۲۴۱ شرکت می‌شود و بر سرمایه‌های به مبلغ ده‌ها میلیارد دالر تاثیر گذار است.

تحقیقات نشان می‌دهد که انجماد سرمایه ها و منع ویزای سفر، بسیاری از ثروتمندان روسی را وادار ساخت که به کمک افرادی در غرب برای سرمایه های خود اماکن امن در خارج دریابند.

میراندا پاتروچیچ سرمحرر OCCRP، پروژه گزارش‌دهی جرایم و فساد سازمان‌یافته می‌گوید: "سعی این الیگارشی ها برای بی اثر ساختن تحریم‌های که در یک تلاش مجازات از سوی غرب به آن دچار شده اند، بدون همکاری و کمک قانوندانان، بانکداران، مشاوران و دیگر کارشناسان غربی ناممکن بود."

او می‌افزاید که اردوها تنها در میدان جنگ نیستند در دفاتر اروپا و امریکا هم هستند و به این سیستم به ضرر شهروندان در سراسر جهان دامن می‌زنند.

XS
SM
MD
LG