لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۶

ایالات متحده و هند به گسترش همکاری ها در عرصه تکنالوژی توافق کردند


رئیس جمهور بایدن و صدراعظم مودی در حاشیه ضیافت رسمی در واشنگتن
رئیس جمهور بایدن و صدراعظم مودی در حاشیه ضیافت رسمی در واشنگتن

در آخرین روز سفر چهار روزه به ایالات متحده، نریندر مودی صدراعظم هند همراه با جو بایدن رئیس جمهور امریکا، در مورد افزایش همکاری ها در عرصه تکنالوژی گفتگو کرد.

بیشتر این گفتگو های روز جمعه (۲۳ جون) به گسترش همکاری ها در بخش تکنالوژی و هوش مصنوعی متمرکز بود.

بایدن برای گروهی از مدیران ارشد شرکت های بزرگ تکنالوژی امریکا گفت که کشورش و هند، همکاری ها و نو آوری ها را در سطح خیلی تازه افزایش خواهند داد.

به گفتۀ بایدن، تغییرات بزرگ در عرصه تکنالوژی میان دو کشور در ده سال آینده به اندازه خواهد بود که در پنجاه گذشته بوده است.

در میان اشتراک کننده ها، تیم کوک رئیس اجرائی شرکت اپل، سوندر پیچای رئیس اجرائی شرکت گوگل و ستیا نادیلا رئیس اجرائی شرکت مایکروسافت حضور داشتند.

معاون ریاست جمهوری ایالات متحده و وزیر خارجه امریکا در کنار صدراعظم نریندر مودی در واشنگتن
معاون ریاست جمهوری ایالات متحده و وزیر خارجه امریکا در کنار صدراعظم نریندر مودی در واشنگتن

نریندر مودی پس از دیدار با جو بایدن و شماری از مدیران شرکت های تکنالوژی، برای صرف غذای چاشت در وزارت خارجه امریکا دعوت شد.

او در آنجا از افزایش همکاری میان امریکا و هند ستایش کرد و گفت که این همکاری ها وارد یک مرحله تازه شده است.

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا، در حالی که کمالا هاریس معاون رئیس جمهور نیز حضور داشت، با استقبال از نریندر مودی گفت که واشنگتن و دهلی، دو شریک خیلی ستراتیژیک همدیگر اند.

آگاهان: امریکا به خاطر نزدیکی هند با روسیه خشمگین است

هاریس که مادرش زاده ایالت تامیل نادوی هند است، هم در سخنرانی اش گفت که اکنون سطح مشارکت میان امریکا و هند در بالاترین حد خود رسیده است.

" آقای صدراعظم مودی، در رهبری شما و رئیس جمهور بایدن، مشارکت ما بیشتر از هر زمان دیگر گسترش یافته. در دو و نیم سال گذشته، من و شما سطح همکاری ها را در بخش های مختلف از جمله تغییرات اقلیمی، انرژی پاک، تروریزم، جرایم سایبری و تولید واکسین بیشتر ساخته ایم."

با آنکه امریکا و هند هر دو از گسترش همکاری ها میان هم خبر می دهند، خبرگزاری رویترز به نقل از برخی آگاهان سیاسی گزارش داده که واشنگتن از نزدیکی هند با روسیه٬ به ویژه از هنگامی که جنگ در اوکراین آغاز شده٬ خشمگین است.

نریندر مودی صدراعظم هند در جریان سفر تازه اش، در سخنرانی در یک نشست در واشنگتن گفت که کشورش از آغاز جنگ در اوکراین، روی دیپلوماسی و حل اختلاف ها از طریق گفتگو تاکید کرده و ادامه جنگ را به نفع هیچ یک از جوانب نمی داند.

XS
SM
MD
LG