لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۷

حکومت کانادا لایحه تسهیل کمک های بشری برای افغانستان را به اجرا در آورد


پارلمان کانادا هفته گذشته لایحه تسهیل کمک های بشری برای افغانستان را اصلاح و تصویب کرد
پارلمان کانادا هفته گذشته لایحه تسهیل کمک های بشری برای افغانستان را اصلاح و تصویب کرد

دولت کانادا روز جمعه اعلام کرد که لایحۀ تسهیل کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و همچنین فعالیت‌های مهاجرتی و دیگر عملیات‌های دولتی که از سوی پارلمان این کشور تصویب شده بود، از سوی مقام سلطنتی امضا شده و به حالت اجرایی در آمد.

قانون جزایی و مقررات ضد تأمین مالی تروریسم کانادا محدودیت‌های قابل توجهی را برای ارایۀ کمک‌های بشردوستانه در کشورهای مانند افغانستان و در مناطقی که تحت کنترل گروه‌های تروریستی قرار دارند، ایجاد می‌کرد.

اکنون با ایجاد برخی تعدیلات و بر اساس لایحۀ (C-41)به نهادهای امدادرسان اجازۀ کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و دیگر مناطقی که از سوی گروه‌های تروریستی کنترل می‌شوند، داده می‌شود.

اما دولت کانادا گفته است که اقدامات سختگیرانه برای جلوگیری از رسیدن هرگونه کمک مالی به گروه‌های تروریستی همچنان پابرجاست.

مارکو مندیچینو، وزیر امنیت عامۀ کانادا
مارکو مندیچینو، وزیر امنیت عامۀ کانادا

مارکو مندیچینو، وزیر امنیت عامۀ کانادا تأکید کرده که دولت کانادا متعهد به حمایت از مردم افغانستان چی در رساندن کمک‌ها و چی پذیرش پناهجویان است.

در همین حال هارجیت اس. ساجان، وزیر توسعۀ بین‌المللی کانادا گفته که میلیون‌ها تن در افغانستان با یک فاجعۀ انسانی وحشتناک روبه‌‌رو هستند و از این رو کمک‌های بشردوستانه به کسانی که بیشتر به آن نیاز دارند، ادامه خواهد یافت و آیندۀ افغان‌ها بهتر خواهد شد.

کانادا طالبان را به عنوان گروه هراس افگن می‌شناسد و می‌گوید که قدرت را به زور گرفته اند، چیزی که قوانین فعلی این کشور به حکومت کانادا و سازمان‌ها اجازه نمی‌داد که به افغانستان کمک کند.اما اکنون با تعدیل قوانین جزایی کانادا، روند ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تسهیل خواهد شد.

این درحالیست که شمار ازخانواده‌های بی‌بضاعت در افغانستان می‌گویند که نیاز اشد به کمک‌های بشردوستانه دارند.

میلیون ها زن و طفل در افغانستان چشم به راه دریافت کمک های بشری هستند
میلیون ها زن و طفل در افغانستان چشم به راه دریافت کمک های بشری هستند

یک زن که نخواست نامش در گزارش منتشر شود به رادیو آزادی گفت، در یکی از هوتل‌های کابل گارسون است، اما نمی‌تواند هزینۀ مخارج‌اش را تأمین کند:

"شب ۳۵۰ افغانی، هفته یک و یا دوبار محفل می‌روم و برنج‌های پسمانده را می‌آورم با فرزندانم می‌خورم. نفقۀ خانه به دوش خودم است. دوسال شده من روی کمک را ندیدیم."

از آگست۲۰۲۱ به این سو، دولت کانادا کمک‌ بشردوستانۀ ۱۵۶ میلیون دالری را در پاسخ به افزایش نیاز به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان اعلام کرده است. این کمک‌ کانادا از طریق سازمان‌های بشردوستانۀ با تجربه مانند سازمان ملل متحد برای ارائه کمک‌های چون غذا، مراقبت‌های صحی و آب نوشیدنی هزینه شده است.

این درحالیست که بر اساس آمار دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد، ۲۸.۸ میلیون تن در افغانستان در سال جاری میلادی به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

برنامۀ جهانی غذا هم چند روز پیش اعلام کرد که بیش از ۱۵ میلیون تن در افغانستان با کمبود شدبد مواد غذایی مواجه هستن و این سازمان برای کمک‌رسانی به این شمار افراد٬ بودیجه کافی در اختیار ندارد.

XS
SM
MD
LG