لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۳

از سرگیری روند پذیرش پناهجویان افغان به جرمنی؛ این برنامه چگونه عملی خواهد شد؟


خانواده های افغان که در پاکستان منتظر انتقال به کشور های اروپایی از جمله به جرمنی هستند
خانواده های افغان که در پاکستان منتظر انتقال به کشور های اروپایی از جمله به جرمنی هستند

وزارت خارجهٔ جرمنی می‌گوید، دوشنبه هفتهٔ پیش‌رو٬ روند انتقال کارکنان محلی و افغان‌های در معرض خطر را به این کشور٬ که چند ماه پیش به گونۀ موقت متوقف شده بود، از سر می‌گیرد.

یک سخنگوی این وزارت روز جمعه به خبرگزاری جرمنی گفته است که روند صدور ویزه برای پناهجویان افغان از ۲۶ جون آغاز خواهد شد.

او گفته است که این روند طی هفته‌های آینده به تدریج گسترش می‌یابد تا بتوانند به هدف از پیش تعیین شدهٔ شان یعنی پذیرش ۱۰۰۰ نفر در ماه برسند.

سخنگوی وزارت خارجهٔ جرمنی همچنان افزوده است، بر اساس این روند، در قدم نخست با افرادی کمک صورت می‌گیرد که در حال حاضر به علت تأخیر در صدور ویزه در پاکستان و ایران زندگی می‌کنند و بعد روند خروج افرادی آغاز خواهد شد که به آن‌ها تعهد انتقال‌شان به جرمنی داده شده است.

به اساس گزارش‌ها، در حال حاضر ۱۵۰۰ افغان در انتظار رفتن به جرمنی در ایران و پاکستان بسر می برند.

نیروهای جرمنی در ماه اگست سال ۲۰۲۱ هزاران تن از افغانها را از داخل افغانستان به آلمان انتقال داده اند
نیروهای جرمنی در ماه اگست سال ۲۰۲۱ هزاران تن از افغانها را از داخل افغانستان به آلمان انتقال داده اند

ظاهراً این اعلام جرمنی نشان دهندهٔ خبر امیدوار کننده برای پناهجویان افغان بوده که در پاکستان زندگی می‌کنند.

یک مهاجر افغان مقیم اسلام‌آباد پاکستان که به علت مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته‌ شود می‌گوید، از سه ماه به این‌سو در این‌جا زندگی می‌کند و با مشکلات شدیدی روبه‌رو است.

او می‌گوید که اعلام اخیر حکومت جرمنی در زمینۀ انتقال افغان‌های واجد شرایط به این کشور امیدوار کننده است و امیدوارند که این روند هر چه زودتر آغاز شود:

صبور غفور: این اقدام آمیدوار کننده است و انتظار داریم به زودی این روند آغاز شود

"واقعن ما این چند ماه را در شرایط بسیار سخت این‌جا گذرانده ایم، ماه رمضان و عید فطر را در مهاجرت سپری کردیم و اکنون عید قربان در راه است، اما خوشبختانه دیروز وزارت خارجهٔ آلمان از از سرگیری این روند خبر داد، در واقع این اعلام مژدهٔ خوشحالی است، اما به ما به گونهٔ رسمی از سوی مسئولین روند انتقال چیزی گفته نشده است، ما از طریق رسانه‌ها خبر شدیم."

صبور غفور، خبرنگار پیشین افغان مقیم در اسلام‌آباد که او نیز می‌خواهد به جرمنی برود، می‌گوید، امیدوار است این کشور مطابق وعده‌اش روند انتقال مهاجران افغان را ادامه دهد.

او گفت، هرچند در مورد انتقال برایش رسما چیزی گفته نشده است، اما امیدوار است که از وضعیت کنونی بیرون شود:

"این اعلامیه تازهٔ‌ آلمان خوشحال کننده است برای مهاجران افغانی که از چند ماه این سو در اسلام‌آباد در انتظار انتقال بسر می‌برند، وضعیت اینجا بسیار خراب است، ما منتظر انتقال هستیم و حتی بیک‌های خود را بستیم."

حکومت جرمنی در نظر دارد تا با گسترش برنامه پذیرش افغانها٬ هر ماه یک هزار افغان را به جرمنی منتقل کند
حکومت جرمنی در نظر دارد تا با گسترش برنامه پذیرش افغانها٬ هر ماه یک هزار افغان را به جرمنی منتقل کند

حکومت جرمنی در پایان ماه مارچ سال روان به علت تقلب در روند انتقال افغان‌ها به این کشور، روند صدور ویزه برای افغان‌ها را متوقف کرد.

گفتنی‌ست که پس از فروپاشی نظام پیشن جمهوریت در افغانستان، حدود ۳۰ هزار افغان از جمله کارکنان پیشین محلی جرمنی، فعالان حقوق بشر، خبرنگاران و تعدادی دیگر از افغان‌های در معرض خطر به شهرهای مختلف جرمنی منتقل شده‌اند.

اما افغان‌هایی که به آن‌جا رفته اند شکایت دارند که در یافتن خانه با مشکل مواجه هستند و حکومت جرمنی باید برای حل این مشکل آن‌ها اقدام کند.

XS
SM
MD
LG