لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۰ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۰

قصر سفید و رهبران چندین کشور٬ اوضاع در روسیه را از نزدیک تحت بررسی قرار دادند


تصویر آرشیف: نمایی از قصر سفید
تصویر آرشیف: نمایی از قصر سفید

اگرچه یوگنی پریگوژین، رهبر گروه شبه نظامی موسوم به"واگنر" در یک اقدام غیرمترقبه گفت که برای جلوگیری از خونریزی، پیشروی سریع نیروهایش را به سمت مسکو متوقف می کند، اما رهبران غرب همچنان وضعیت جاری در روسیه را از نزدیک زیر نظر دارند.

قصرسفید به روز شنبه(۲۴ جون) اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا با رهبران فرانسه، جرمنی و بریتانیا در مورد تحولات جاری روسیه تلیفونی صحبت کرده است.

در اعلامیۀ قصر سفید گفته شده که این رهبران در مورد وضعیت جاری در روسیه گفتگو کرده، همچنین روی حمایت قاطع از اوکراین تاکید کرده اند.

اعلامیۀ می افزاید که رئیس جمهور بایدن صبح روز شنبه از سوی تیم امنیت ملی اش در جریان وضعیت روسیه قرار گرفت و هر لحظه در مورد این تغییرات در روسیه به جوبایدن معلومات داده می شود.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

سخنگوی اولاف شولتز، صدراعظم جرمنی گفته که هر چهار رهبر روی تعهدات کشورهایشان در حمایت از اوکراین تا زمانی که نیاز است، تاکید کرده اند.

گروه نظامی واگنر صبح روز شنبه در روسیه دست به اغتشاش نظامی زده بود

انتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز همین موضوع را با وزرای خارجۀ هفت کشور بزرگ صنعتی جهان(G7) در میان گذاشته است.

در این حال یک مقام ارشد نظامی امریکا سفرش را به شرق میانه را به دلیل وضعیت جاری در روسیه به تعویق انداخت. قرار بود به روز شنبه(۲۴جون) جنرال مارک میلی لوی درستیز

نیروهای مسلح امریکا به اسرائیل و اردن سفر کند، اما سخنگوی دفتر او به خبرگزاری فرانسپرس گفت که جنرال میلی این سفر را به دلیل اوضاع در روسیه به تعویق انداخته است.

همچنین قرار بود جک سالیوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور بایدن برای شرکت در یک کنفرانس به اوکراین و دنمارک سفر کند، اما بر اساس گزارش ها او نیز برنامه خود را لغو کرده و در عوض با رئیس جمهور بایدن، به تفریحگاه او در کمپ دیوید رفته است.

با شورش یوگنی پریگوژین، رهبر گروه شبه نظامی موسوم به"واگنر"، حکومت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در بیش از دو دهه گذشته، برای اولین بار با یک تهدید جدی مواجه شده است.

یوگنی پریگوژین که قبلاً مخالفت خود را با مقامات نظامی روسیه اعلام کرده، گفته بود که به سرعت به سمت مسکو حرکت می کند، تا رهبری نظامی روسیه را از قدرت برکنار کند.

XS
SM
MD
LG