لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۰

برخی متقاعدین افغان: حقوق ما پرداخت نشده از عید تجلیل کرده نمی‌توانیم


اعتراض شماری از متقاعدین - عکس از آرشیف
اعتراض شماری از متقاعدین - عکس از آرشیف

سید شهزاده، یکی از بازنشستگان (متقاعدان) می‌گوید، از این که حکومت طالبان در دو سال گذشته حقوق تقاعدش را نپرداخته، برای عید قربان هم کدام آمادگی ویژه نگرفته است.

او که سرپرست یک خانوادۀ ۱۶ نفری در کابل است، به رادیو آزادی گفت، نمی‌تواند برای فرزندان و نواسه‌هایش چیزی در عید بگیرد و قربانی هم کرده نمی‌تواند:
"از این که قربانی برای کسانی که توان و قدرت داشته باشند واجب است، عید خوشی و عید گوشت است ولی ما متقاعدین از دو سال به این طرف از این واجب بی‌‎نصیب هستیم قربانی و لباس تهیه کرده نمی‌توانند خواست ما از امارت اسلامی این است که حقوق ما متقاعدین را بدهد."

افندی سنگر: هر عید که تجلیل می‌شود با پول تجلیل می‌شود ولی من برای اولادهای خود کالا از کجا کنم؟

افندی سنگر، یک متقاعد دیگر که سرپرستی یک خانوادۀ ۱۴ نفری را به عهده دارد شکایت مشابهی دارد و می‌گوید، در دو سال گذشته روزهای سختی را سپری کرده است:
"بالای ما روزه، عید رمضان، زمستان همه با مشکلات بالای ما سپری شد حالا عید قربان آمدنی است که مردم قربانی می‌کنند، هر عید که تجلیل می‌شود با پول تجلیل می‌شود ولی من برای اولادهای خود کالا از کجا کنم؟ مردم در خانه‌های خود دسترخوان هموار می‌کنند ولی من در دسترخوان چه را بگذارم؟"

این متقاعدان همچنان می‌گویند، از این که کهن سال شده اند، بعضی اوقات بیمار هم می‌شوند، اما پول تداوی خود را ندارند.

آنان یک بار دیگر از حکومت طالبان می‌خواهند که به فریادشان گوش داده و حقوق آنان را پرداخت کند.

عبدالولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیۀ حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در پیوند به این مشکل بازنشستگان پاسخ نداد.

اما پیش از این گفته بود که طرح پرداخت حقوق بازنشستگان را جهت توشیح به رهبر شان فرستاده اند، اما دوباره برایشان ارسال نشده است.

پیش از این نیز بازنشستگان بارها به ویژه در مناسبت‌های خاص از پرداخت نشدن حقوق تقاعدی‌شان و مشکلات شدید اقتصادی شکایت کرده اند، اما ظاهراً هیچ اقدامی برای حل مشکل آنان صورت نمی‌گیرد.

هر چند آمار دقیقی از متقاعدان موجود در افغانستان در دست نیست، اما انجمن متقاعدین افغانستان می‌گوید، ریاست خزینۀ تقاعد افغانستان در سال ۱۴۰۰هـجری شمسی، تعداد بازنشستگان ملکی را ۹۲۲۵۴ تن و نظامی را ۵۶۶۲۷ تن اعلام کرده بود.

XS
SM
MD
LG