لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

تبصره میل آنلاین در مورد پیام عیدی رهبر طالبان


شماری از زنان معترض در کابل - عکس از آرشیف
شماری از زنان معترض در کابل - عکس از آرشیف

روزنامه بریتانیایی میل آنلاین در مورد پیام عیدی رهبر طالبان گزارشی منتشر کرده است.

در گزارش آمده است که ملا هبت الله آخندزاده روز یکشنبه ادعا کرد که زنان در افغانستان زیر حاکمیت طالبان به گفته او از ستم‌های سنتی نجات یافته اند. رهبر طالبان مدعی شده که تمامی حقوق شرعی زنان افغان تامین شده است.

اما در گزارش آمده که ملل متحد هفته گذشته نگرانی عمیق خود را نسبت به محروم شدن زنان از حقوق اساسی‌شان تحت سلطه طالبان ابراز کرد و همچنان نسبت به آپارتاید جنسیتی سیستماتیک در افغانستان زیر سلطه طالبان هشدار داد.

از زمان برگشت طالبان به قدرت در اگست ۲۰۲۱، مقام‌های طالبان دختران و زنان را از آموزش‌های متوسطه و عالی منع کرده اند.

زنان و دختران از رفتن به پارک‌های تفریحی، ورزشگاه‌ها و حمام‌های عمومی هم منع شده اند و به آنها دستور داده شده که هنگام خروج از خانه‌هایشان خود را بپوشانند.

زنان و دختران هم از کار در اداره‌های غیردولتی داخلی و خارجی منع شدند و سپس کارمندان محلی زن ملل متحد هم در این جمع پیوستند.

در بخشی از پیام عیدی آخندزاده آمده که همه نهاد‌ها موظف به کمک به زنان در تامین حقوق ازدواج، ارث و سایر حقوق آنها می‌باشند.

در ادامه آمده که ریچارد بنیت گزارشگر ویژه سازمان ملل برای افغانستان هفته پیش در گزارشی به شورای حقوق بشر این سازمان گفت که وضعیت بد زنان و دختران در این کشور از بدترین وضعیت‌ها در جهان است.

همچنان نادا النشیف معاون کمیشنری عالی حقوق بشر ملل متحد گفته که در ۲۲ ماه گذشته همه جنبه‌های زندگی زنان و دختران در افغانستان به شدت محدود شده است.

روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت در مورد یک وکیل ارشد حقوق بشر پرداخته که گفته است هنوز هم پیام‌های غم انگیز و وحشتناک را از زنانی در افغانستان دریافت می کند که در زیر سلطه طالبان بگونه پنهانی زندگی می‌کنند.

هلینا کیندی وکیل ارشد حقوق بشر به روزنامه گفته که در اوایل حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان توانسته که پنجصد تن را از افغانستان انتقال بدهد.

او در سپتامبر و اکتوبر ۲۰۲۱ توانست که ۱۰۳ زنی را که به گفته او در لیست کشتار طالبان شامل بودند با خانواده‌های‌شان به جای امن منتقل کند.

اما به نوشته ایندیپندنت، خانم کیندی هنوز هم پیام‌های از زنان افغان دریافت می‌کند که خواستار نجات فوری استند.

هلینا کیندی گفته که در پیام هایی که دریافت کرده برخی زنان گفته اند که از بیم آن که طالبان آنها را بازداشت نکنند در زیرزمینی‌ها بگونه پنهانی زندگی می‌کنند.

خانم کیندی گفته است که بیشتر این زنان در پروژه‌های مختلف بریتانیا در زمان جمهوری مخلوع افغانستان کار می‌کردند.

اما او گفته که بنابر پالیسی‌های کشورش او حالا امکان انتقال زنان باقی مانده را ندارد و از این بابت نگران است.

خانم کیندی به روزنامه گفته که بنابر کمبود مسیرهای قانونی جهت رسیدن به بریتانیا برای کسانی که از آزار و اذیت فرار می‌کنند، شماری زیادی از پناهجویان سعی می‌کنند با قایق‌های کوچک راه پرخطر را در پیش گیرند که اکثر‌شان پناهجویان افغان اند.
XS
SM
MD
LG