لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۹

برخی دختران دانش آموز در بامیان: نزدیک به دو سال است که به تفریح رفته نمی‌توانیم


بند امیر ولایت بامیان - عکس از آرشیف
بند امیر ولایت بامیان - عکس از آرشیف

"سالهای پیش که بود می توانستیم برویم بند امیر و جای‌های دیگر، اما امسال متاسفانه نمی توانیم به خاطر شرایط خوب نیست، حتی از خانه هم اگر بیرون شویم از ما بازپرسی می شود خیلی سخت است."

نوریه همه ساله در روزهای عید با دوستان و همصنفی‌های خود به تفریحی می رفت، اما پس از آنکه طالبان رفتن دختران بالاتر از صنف ششم را به مکتب ممنوع کردند، نوریه در چهار دیواری خانه مانده است و از تقریباً دو سال با دوستانش به تفریح نرفته است.

نوریه: خیلی من را افسرده ساخته اینکه دایم در خانه هستیم اصلاً انگیزه ما را گرفته است.

این دانش آموز ۱۶ ساله به رادیو آزادی می‌گوید که این ممنوعیت طالبان بر آموزش زنان او را با مشکلات روحی گرفتار کرده است:
"سر روح و روان من بسیار تاثیر کرده، وقتی که به عکس‌های دسته جمعی‌ای که با دوستانم در بند امیر یا جاهای دیگر گرفتیم، نگاه می‌کنم من را گریه می‌گیرد و آرزو دارم دوباره همان روزها بیاید و ما جمع شویم و عکس بگیریم. خیلی من را افسرده ساخته اینکه دایم در خانه هستیم اصلاً انگیزه ما را گرفته است."

فاطمه محمدی ۱۷ ساله یکی دیگر از دانش آموزان در بامیان نیز برای تجلیل از عید قربان آمادگی نگرفته است.

او می‌گوید که آزادی و حق انتخاب از او گرفته شده:
"در سابق که بود زیاد جاها می رفتیم، اما برای فعلاً می بینید که محدودیت‌ها را، نمی توانیم جای برویم و یا حتا نمی توانیم آن لباسی که دوست داریم بگیریم چون در بیرون باید همه چیز سیاه باشد از رنگ‌های دیگر نمی توانیم بپوشیم. زیاد سر من تاثیر کرده و زیاد خسته هستم."

ملا هبت الله آخوندزاده رهبر طالبان در پیام عیدی خود با آنکه به آموزش و کار زنان و دختران اشاره نکرده است، مدعی شده که پس از روی کار آمدن حکومت آنها، حقوق شرعی تمام زنان در افغانستان تامین شده است.

رهبر طالبان در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که بیشتر سازمان‌های حقوق بشری از جمله شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، شورای امنیت، عفو بین‌الملل، جامعۀ جهانی و برخی از مردم افغانستان رژیم کنونی طالبان را به نقض حقوق بشری دختران و زنان متهم کرده اند.

پس از آنکه طالبان در آگست سال ۲۰۲۱ در افغانستان به قدرت بازگشتند، دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب منع شدند. طالبان در اواخر سال گذشته میلادی پوهنتون‌ها را نیز به روی دختران بسته کردند.

طالبان زنان را از کار در موسسات داخلی و خارجی غیردولتی و دفتر‌های ملل متحد در افغانستان نیز منع کرده اند و بر رفتن زنان به پارک‌های تفریحی و حمام‌های زنانه هم محدودیت وضع شده است.

فروزان جلیلی یک فعال حقوق زنان نیز از طالبان انتقاد می‌کند:
"گروه طالبان خودشان ناقضین حقوق بشر هستند زنان را به رسمیت نمی‌شناسند زنان را به عنوان یک انسان و شهروند جامعه قبول ندارند. تمام زنان را از کارشان بیکار کرده اند حق کار و تحصیل را از زنان گرفته اند."

حکومت طالبان روز چهارشنبه ۷ سرطان را روز اول عید قربان اعلام کرده است.

اما دانش آموزان بازمانده از مکتب در بامیان می‌گویند عید آنان تنها مکتب و آزادی‌های‌شان است.

فاطمه محمدی یکی از دانش آموزان در بامیان چشم به راه روزی است که دروازه‌های مکتب‌هایشان دوباره گشوده شود:
"به آرزویم مبدل شده که چه وقت این محدودیت‌ها برطرف می‌شود که ما بتوانیم بیرون برویم همرای دوستان خود قصه کنیم و تفریح برویم."

XS
SM
MD
LG