لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۰

صدها هزار زائر در عرفات به دعا و نیایش پرداخته اند


حضور زائران در میدان عرفات - June 27, 2023
حضور زائران در میدان عرفات - June 27, 2023

صدها هزار زائر بیت الله از کشورهای مختلف جهان امروز در منطقه عرفات در نزدیکی مکه گردهم آمده از بام تا شام تلبیه گویان به دعا و نیایش می پردازند.

حضور در عرفات از مهمترین ارکان حج است. حاجیان بعد از غروب راهی مزدلفه شده و فردا چهارشنبه اول عید قربان است. حاجیان فردا جمره زدن یا پرتاب سنگ به سوی نماد شیطان را آغاز کرده قربانی می کنند.

خان محمد نظامی امسال از لوگر به حج رفته است. او از میدان عرفات به رادیو آزادی چنین گفت:
"اکنون در ساحه عرفات بالای جبل رحمت یک بلندی است که در آنجا قرار دارم. ان شاءالله و رحمن که اینجا جای نزول رحمت و قبول دعا است."

حدود سی هزار نفر از افغانستان امسال به حج رفته اند.

در مراسم امسالِ حج، زائران از ۱۶۰ کشور شرکت کرده اند و شمار مجموعی حاجیان به شمول زائران داخلی طبق گزارش‌ها به دو میلیون نفر می‌رسد.

حکومت عربستان سعودی برای سلامتی و مصونیت حاجیان تدابیر امنیتی و صحی خاص و بی سابقه به راه انداخته است. گزارش‌ها از گرمی هوا خبر میدهند. آسمان آفتابی حرارت ۴۴ درجه سانتیگراد و رطوبت ۱۳ فیصد ثبت شده است.

روزنامه شرق الاوسط گزارش می‌دهد که برای اولین بار در مراسم حج امسال با استفاده از هوش مصنوعی کارت های دیجیتلی به زئران بیت الله توزیع شده که از طریق آپلیکشین "نُسُک " به حاجیان رهنمایی و خدمات بهتر ارائه می‌شود.

شیوع کرونا در سال‌های قبل رفتن زائران به عربستان سعودی و ادای حج را محدود ساخته بود.

بر اثر ازدحام در مراسم حج در سال ۲۰۱۵ میلادی، دو هزار و سه صد تن جان باخته بودند.

XS
SM
MD
LG